PvdA Gelderland houdt inspirerend tweede digitaal werkbezoek

17 juni 2020

Door de coronacrisis staat ook in Gelderland de culturele sector onder druk. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. Om te horen waar het wringt brachten de Gelderse PvdA-Statenleden Marilyn A-Kum en Fokko Spoelstra op woensdag 20 mei een digitaal werkbezoek aan deze sector. Aan dit digitale bezoek is vandaag, 17 juni, een vervolg gekomen. Door middel van een videogesprek zijn ze het gesprek aangegaan met een aantal vertegenwoordigers van cultuur in onze provincie.

Daags voor het digitale werkbezoek maakte de provincie bekend om €7 miljoen uit te trekken om steun te verlenen aan de culturene sector en cultureel erfgoed. Dit betreft deels een aanvulling die de provincie samen met gemeenten doet op de financiële hulp vanuit het Rijk. De Gelderse PvdA maakt zich hier wel zorgen over. “Veel kleinere gemeenten staan er financieel al niet zo rooskleurig voor en deze tijd maakt dat niet bepaald beter.” stelde fractievoorzitter Fokko Spoelstra.

Cultuurwethouder Yasemin Cegerek (gemeente Heerde) sloot zich hierbij aan en hield een pleidooi om de financiële middelen ook toegankelijk te maken voor de kleinere partijen. “Kleine gemeenten en culturele instellingen als cultuurpleinen, bibliotheken, kleine musea en lokale omroepen lopen veel inkomen mis en weten de weg naar de mogelijkheden bij de provincie vaak niet te vinden in deze crisis” betoogde ze. “Blijf als provincie toegankelijk voor de kleine culturele organisaties en vergeet niet dat gemeenten bijna geen cofinancieringmogelijkheden meer hebben. Dus niet de sterkste schouders de meeste kansen bieden met provinciale noodsteun, maar denk ook aan de kleintjes die mogelijk nu verdwijnen om nooit meer terug te kunnen keren. Denk aan de kwetsbaren!”

“Niet alleen de sterkste schouders de meeste kansen bieden met provinciale noodsteun, maar denk ook aan de kleintjes die mogelijk nu verdwijnen om nooit meer terug te kunnen keren. Denk aan de kwetsbaren!”

Sarah Heijse, directeur-bestuurder van het onlangs verbouwde Airborne Museum, maakt zich ook zorgen, maar is blij dat het museum op noodsteun kan rekenen. “Toen we in maart moesten sluiten vanwege de crisis hadden we iets meer dan een half miljoen op de bank staan, maar bijna het dubbele aan facturen. Nu we weer open mogen lopen we gemiddeld €50.000 per week aan inkomsten mis.” Het museum heeft een oproep gedaan aan de achterban en heeft via die weg tienduizenden euro’s aan donaties binnen weten te slepen. “We zijn aangewezen door Gedeputeerde Staten als belangrijke culturele kern en ook de vier Airborne-gemeenten hebben moties aangenomen dat het museum niet mag omvallen. Dat geeft mij vertrouwen dat we door deze tijd heen komen.”

“Nu we weer open mogen lopen we gemiddeld €50.000 per week aan inkomsten mis.”

Job ten Berge, directeur van Circus Factory te Nijmegen, maakt zich veel meer zorgen. “Ik vind het onbegrijpelijk dat de luchtvaartsector vier miljard euro toegeschoven krijgt en mag vliegen, met of zonder mondkapjes. Mijn voorstellingen duren korter dan een vlucht van Amsterdam naar Barcelona. Laat een gemeente mij een openluchtlocatie geven, ik kan de anderhalve meter afstand waarborgen en mondkapjes zijn ook geen probleem!” De Zutphense muzikant Frank Ong-Alok is het daar volledig mee eens. “Job heeft gelijk, er wordt met twee maten gemeten. Een vliegtuig mag je volproppen met mensen, maar cultuur heeft het nakijken. Wat er bijvoorbeeld met zanger Douwe Bob is gebeurd op Terschelling vind ik werkelijk waar onbegrijpelijk. Normaal programmeer ik muziekvonden, geef ik lessen en zou ik nu met Hakim Traïdia van Sesamstraat op tournee zijn, maar we worden gedwarsboomd.”

“Er wordt met twee maten gemeten. Een vliegtuig mag je volproppen met mensen, maar cultuur heeft het nakijken.”

Ook Ilse Peeman, zakelijk directeur van Theatergroep Kwatta, deelt de meningen van Job ten Berge en Frank Ong-Alok. “Een ander probleem is dat Kwatta ook veel met ZZP’ers werkt, iedere productie met een stuf of vijf tot zeven. Die kan ik nu helaas niet altijd uitbetalen. Wij hebben nog het geluk dat wij al wel steun krijgen en aan het begin van dit kalenderjaar al over het zwaartepunt van onze uitgaven heen waren, maar we kunnen nu niet het platform zijn waar we voor bedoeld zijn.” Theatergroep Kwatta werkt met een netwerk van zo’n 50 ZZP’ers.

“Ik kan nu niet altijd onze ZZP’ers uitbetalen.”

Tot slot maakt ook Wim Sanders, voorzitter van de Federatie van Gelderse Schuttersgilden en Schutterijen St. Hubertus, zich zorgen. De federatie behartigt de belangen van lokale schuttersgilden en schutterijen en is een vrijwilligersorganisatie. “Jaarlijks organiseren wij een aantal grote evenementen in de provincie, dit jaar zouden dat er een stuk of acht zijn” vertelt hij. “De lokale verenigingen maken hier veel kosten voor. Zij huren bijvoorbeeld tribunes, catering en sportcentra af om alles mogelijk te maken. Die partijen zitten niet per se gelijk in de culturele sector, maar lopen hier ook veel inkomsten door mis. Daarnaast zijn er toch veelal iets oudere mensen actief bij de aangesloten verenigingen en deze mensen zijn vaak angstig om straks terug te keren. Dit zal ook zeker schelen in de omzat van bijvoorbeeld kantines.”

“Er zijn toch vooral oudere mensen actief bij de schuttersgilden en schutterijen. Zij zijn vaak angstig om straks weer terug te keren.”

Met de informatie die PvdA Gelderland heeft gekregen uit de beide digitale werkbezoeken willen de Statenleden concrete acties voor de culturele sector gaan uitwerken, waar mogelijk in samenwerking met gemeentelijke PvdA-afdelingen. “Wat wij veel hebben gehoord is dat alleen financiële steun niet voldoende is, de gemeenten kunnen ook locaties beschikbaar stellen en de provincie kan bijvoorbeeld bezig met een platform zoals dat er al wel voor cultureel erfgoed is” besluiten Marilyn A-Kum en Fokko Spoelstra de bijeenkomst.