Door Fokko Spoelstra op 3 maart 2016

Europa rijdt de Achterhoek in de wielen

PvdA in Gelderland is blij met de vragen die door Paul Tang gesteld zijn in het Europese Parlement over de beperkende regelgeving om te komen tot snelle invoering van breedband. Pvda Gelderland is voor een snelle uitrol, de middelen zijn er, de partijen willen, maar regels verhinderen.

Europa stagneert de aanleg van breedband-internet in dunbevolkte regio’s als Noord-Groningen en de Achterhoek. Door regionale overheden te verbieden te investeren in glasvezelkabels rijdt de EU zo de ontwikkeling van deze regio’s in de wielen.

Dat stelt PvdA-Europarlementariër Paul Tang in vragen aan de Europese Commissie. De provincies Groningen en Gelderland hebben geld klaar liggen om snel internet ook in deze landelijke gebieden mogelijk te maken. Maar vanwege Europese concurrentieregels mag dat geld niet gebruikt worden.

“Dat is toch van de gekke. Europa is er juist voor om achtergebleven regio’s meer kansen te geven. Breedband-internet is het aangewezen instrument om de economie en dus de werkgelegenheid een impuls te geven”, aldus Paul Tang.

Overheden mogen van Europa nu alleen subsidie geven voor de aanleg van internetnetwerken met een snelheid tot 30 MB. Paul Tang: “Eigenlijk is leven zonder snel internet niet meer van deze tijd. Tot 30 MB is dan ook niets. Dan kun je niet eens behoorlijk naar een film kijken. Laat staan dat je daar als bedrijf mee uit de voeten kan”.

PvdA-Europarlementariër Paul Tang vindt dan ook dat de Europese Commissie juist de aanleg van breedband-internet in deze regio’s moet stimuleren, ook door privaat-publieke samenwerking mogelijk te maken.

“Een dergelijk beleid sluit naadloos aan bij de eigen plannen van de Europese Commissie om meer dan 300 miljard euro te investeren in de vernieuwing van de Europese economie. In Noord-Groningen en de Achterhoek ligt daar een kans voor open doel,” aldus Paul Tang.

Fokko Spoelstra

Met overtuiging én enthousiasme bekleed ik het Statenlidmaatschap van Gelderland voor de PvdA. Mijn naam is Fokko Spoelstra getrouwd, drie kinderen. Werkzaam bij de Stichting Waardering en Erkenning Politie, voorheen wethouder van Apeldoorn, voorheen werkzaam in het openbaar vervoer en het betalingsverkeer. Ervaren, stabiel. Overtuigd van het belang van een sterke PvdA in Provinciale Staten van Gelderland. Een sterke PvdA

Meer over Fokko Spoelstra