Actieplan Wonen: voortgang en vervolg

Door Jan Daenen op 19 januari 2022

Vandaag werd in de Provinciale Staten een oordeelsvormende vergadering gehouden over de voortgang van het Actieplan Wonen. Hoe doet onze gedeputeerde Peter Kerris het? En biedt het nieuwe kabinet hoop op snelle verbetering van de woningmarkt?

Gelukkig gaat het redelijk goed met het Actieplan Wonen zoals vastgesteld door de Provinciale Staten. De PvdA is trots op het plan en de voortgang die iedere dag weer wordt geboekt. De relevantie van het Actieplan is door de jaren heen onverminderd groot gebleven. Huizenprijzen stijgen sneller dan de inflatie van de Zimbabwaanse dollar. Ook op Europees niveau is het een gênante vertoning: Nederland staat, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, aan de top van de huizenprijzenindex.

Het nieuwe regeerakkoord lijkt helaas weinig uitkomsten te bieden. De kern van de problemen wordt niet aangepakt, financiers en huisjesmelkers worden onverminderd gespekt, terwijl de Nederlanders en de coalitiepartijen om de tuin worden geleid met een simpele, driedubbele slogan: bouwen, bouwen, bouwen.

“Nederlanders en de coalitiepartijen worden om de tuin geleid met een simpele, driedubbele slogan: bouwen, bouwen, bouwen.”

Er staan in Nederland 400.000 woningen leeg. Er is geen steen extra nodig om hier mensen in te laten wonen. Het bekende vingerwijzen naar immigranten om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen, zoals FvD bijvoorbeeld doet, is dus klinkklare onzin.

We zullen als provincie de komende jaren dus de actieve rol moeten blijven pakken. Dit door het gebrek aan regie vanuit Den Haag. De koers die we zijn ingeslagen met het Actieplan Wonen is de koers die we nu vooral moeten blijven bevaren. Wel hebben we naar aanleiding van de voortgangsrapportage twee vragen aan de gedeputeerde gesteld.

Vanaf april van dit jaar is, zoals het nu lijkt, het geld voor de starterslening op. We wilden graag weten of de gedeputeerde weet of Gelderse gemeenten wel doorgaan met de lening nu de provincie niet meer bij zal dragen. De gedeputeerde gaf aan dat hij uit zal zoeken of er met vrijgekomen middelen binnen het plan meer startersleningen uitgegeven kunnen worden. Daar is de PvdA blij mee. Verder lijkt het er vooralsnog niet op dat gemeenten gelijk stoppen wanneer het budget vanuit de provincie op is.

Verder ziet de PvdA de meerwaarde van de verhuiscoach, gezien de effecten die doorstroming met zich mee kan brengen. We vroegen de gedeputeerde wat er nodig is om de verhuiscoach nog beter te faciliteren. We vragen ons af of er voldoende voor de doelgroepen gebouwd wordt of dat projectontwikkelaars en grondspeculanten nog te veel vrij spel krijgen.

Hierop antwoordde de gedeputeerde dat hij met gemeenten in gesprek gaat om na te gaan of er voor de juiste doelgroepen gebouwd wordt en of er voldoende aanbod is. Dat helpt de verhuiscoach met het verhogen van de doorstroming.

We zijn al met al erg tevreden met de voortgang van het Actieplan Wonen!

Jan Daenen

Zeker zijn van een eerlijke toekomst. Of je wieg nu staat in een villa in Rozendaal of een corporatieflat in Arnhem-Zuid, je geboorteomgeving mag nooit bepalen welke dromen wel en niet realistisch zijn. Zolang we in ons land dat niveau van gelijke kansen nog niet bereikt hebben is de sociaaldemocratie broodnodig. Het is een eer

Meer over Jan Daenen