Karin Jeurink: “Vaccinatieplicht is een optie.”

11 januari 2021
De Gelderlander, 10 januari 2021

Om corona te bedwingen, is het van belang dat zo veel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Gelders Statenlid Karin Jeurink roept iedereen op die prik te gaan halen. Wordt de ondergrens niet gehaald, dan is een vaccinatieplicht een optie.

Voordat corona zijn intrede deed in ons land kwam ik wel eens in een kroeg of op een feestje. Als het gesprek dan kwam op wat ik doe in de politiek en waarom ik dat juist doe in de provincie, gaf ik altijd het antwoord: een gezonde leefomgeving. De lucht die je inademt, de grond waarop je leeft, het water dat je drinkt, de provincie heeft hier veel invloed op. Als milieukundige is het de plek om te zijn.

Sinds een jaar of twee is daar de vaccinatiegraad bijgekomen. In de zomer van 2018 kwamen cijfers over het percentage gevaccineerde mensen per gemeente naar buiten. Relatief veel gemeenten hadden een te lage vaccinatiegraad, waaronder mijn woonplaats Zutphen. De provincie heeft als bestuursorgaan weinig met het vaccinatieprogramma te maken, maar we hebben wel als eerste doel een gezonde leefomgeving. Daarom heb ik toen in De Gelderlander een interview gegeven over vaccineren en hoe dit een gezonde leefomgeving voor alle Gelderlanders verbetert. Ik wil daar nu een schepje bovenop doen.

Dankzij vaccinaties is ons land relatief vrij van ziektes als polio, kinkhoest en de pokken. Omdat iedereen die dat kan zich laat vaccineren, zijn we met zijn allen beschermd tegen deze ziektes. Met zijn allen houden we de paraplu omhoog.

“Bij de huidige vaccins tegen corona die goedge­keurd zijn, zal minimaal 70 procent het moeten gebruiken.”

Voor een goede bescherming zijn twee factoren van belang: de beschermingsgraad van het vaccin en het percentage mensen dat er gebruik van maakt. Hoe hoger de eerste, hoe lager de tweede kan zijn. Bij de huidige vaccins tegen corona die goedgekeurd zijn, zal minimaal 70 procent het moeten gebruiken. Meer is altijd beter.

Het vaccin is een eerste lichtpunt

Het afgelopen jaar was niet leuk. De festivals, feestjes, vakanties, bezoekjes die allemaal niet doorgegaan zijn. Bijna een jaar thuis werken of in een omgeving waarin je de hele dag een mondkapje op moet. En dan had je nog een relatief normaal leven.

“In dit laatste geval adviseert de commissie om een algemene vaccinatie­plicht op te leggen. Met de huidige infectie­cij­fers wordt dit een optie.”

Maar degenen die ziek geworden zijn, of iemand in de omgeving hadden met Covid-19, iemand verloren hebben aan deze ziekte. Of de zorgmedewerkers die dag in dag uit hun best gedaan hebben om deze mensen de beste kans te bieden te overleven. Hun jaar was ongekend zwaar. Het vaccin dat beschermt tegen Covid-19 is een eerste lichtpunt aan het einde van een lange tunnel.

Een gezonde leefomgeving begint hier

Nu in Nederland eindelijk de eerste vaccins gebruikt zijn en het programma de komende weken uitgerold wordt, kunnen wij eindelijk allemaal iets doen om te helpen. Laat je vaccineren. Doe dit voor je buurman met een auto-immuunziekte, voor een klasgenoot van je kind met een allergie voor stoffen in het vaccin en voor anderen die zelf het vaccin niet kunnen nemen. Een gezonde leefomgeving begint hier. Samen beschermen we elkaar.

Twee jaar geleden heeft een commissie onder leiding van Roos Vermeij een advies uitgebracht over vaccineren: ,,Prikken voor elkaar.” Hierin worden handelingsopties gegeven voor scenario’s waarin de vaccinatiegraad hoog, dalend of onder de ondergrens ligt. In dit laatste geval adviseert de commissie om een algemene vaccinatieplicht op te leggen. Met de huidige infectiecijfers wordt dit een optie. Laten we het met zijn allen niet zo ver komen. Blijf thuis, was je handen, ontmoet minder mensen en laat je vaccineren. Samen houden we de paraplu omhoog.