Oproep van scholieren leidt tot aanpak sociale veiligheid in het openbaar vervoer

8 juni 2022

De Gelderse Provinciale Staten hebben vandaag een initiatiefvoorstel aangenomen van PvdA, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SGP. Dit initiatiefvoorstel vloeit voort uit een amendement van PvdA, D66 en CDA om meer te werken met jongerenparticipatie. Het initiatiefvoorstel geeft opdracht tot het instellen van een pilot voor de invoering van een regionaal alarmnummer in bussen en treinen en een pilot voor het verbeteren van het comfort en de veiligheid in stations en bij haltes. Hierbij is in totaal een bedrag van € 300.000 gemoeid. Het voorstel is geschreven in samenwerking met Gelderse scholieren.

Jongerenparticipatie als basis voor politieke besluitvorming

Zeven middelbare scholieren hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het voorstel en dat is uniek te noemen. Tijdens het Provinciaal Jeugddebat van de Nationale Jeugdraad (NJR) in januari vielen de eerste ideeën van de jongeren over het openbaar vervoer in de smaak bij de aanwezige Statenleden. Daarop werden de scholieren twee avonden uitgenodigd in het Huis der Provincie om de ideeën gezamenlijk met de indieners uit te werken. Dit ‘verdiepingstraject’ vormt dan ook de basis voor het initiatiefvoorstel dat vandaag is aangenomen.

Tekst gaat door onder foto.

Indieners en jongeren van links naar rechts: Rita Braam (D66), Marescha Michorius, Tim Smit, Lester van der Pluijm (PvdDieren), Nova Sari, Kevin Wijngaard, Marija Eland, Gerrit Averesch (SGP), Didier Smits en Jan Daenen (PvdA).

Sociale veiligheid in het openbaar vervoer

De jongeren hebben aangegeven dat zij of hun leeftijdsgenoten zich soms onveilig voelen in het openbaar vervoer. Mede door deze hebben de indieners een drietal pilots beschreven, waarmee er geëxperimenteerd wordt met verschillende maatregelen. Zo maakt de NS gebruik van een alarmnummer om overlast en onveilig situaties in de trein en op het perron te melden, maar de regionale vervoerders in Gelderland en Overijssel hebben een dergelijk nummer nog niet ingevoerd. Provinciale Staten hebben besloten om deze pilot nu wel uit te voeren en hebben daarvoor € 200.000 euro gereserveerd. De tweede pilot is gericht op het vergroten van comfort en veiligheid op stations en bij haltes, bijvoorbeeld door met andere verlichting en meer groen de sfeer bij de stations, haltes en in wachtruimtes te verbeteren. Voor deze pilot wordt € 100.000 euro uitgetrokken. Als de maatregelen van de pilots een succes blijken, zullen deze worden overgenomen in meer bussen, treinen en stations.

PvdA zet zich in voor de inspraak van jongeren

In 2019 diende onze toenmalig fractievoorzitter Peter Kerris een amendement in, samen met D66 en CDA, om meer te experimenteren met inspraak van inwoners met ook focus op Gelderse jongeren. Door dit amendement is het traject tot stand gekomen waar nu een uniek initiatiefvoorstel uit is voortgevloeid. Statenlid Jan Daenen heeft meegeschreven namens de PvdA en legt graag uit wat de inhoud van het voorstel is: