De Staat van de Volkshuisvesting

18 april 2024

Ons Gelders Statenlid Mujde Palavan mocht zich de afgelopen weken verdiepen in de rol van de provincie bij de bouwopgave die we in Gelderland hebben. Het standpunt van de PvdA moge duidelijk zijn. Er moeten meer betaalbare woningen komen. Woningen voor starters, woningen voor ouderen en woningen voor jongeren. Sociale huur en meer 1- en 2-persoons woonruimte. Met onze Gelderse gemeenten zijn afspraken gemaakt dat daar een juiste balans in gemaakt wordt. De Provincie heeft hierin een controlerende taak. Maar afhankelijk van de ambities van het college kan de provincie ook een grotere rol vervullen. Een meer faciliterende en motiverende rol. Mujde Palavan is een juriste en neemt haar controlerende rol dan ook uiterst serieus. Zij concludeerde dat de Provincie onvoldoende instrumenten in handen heeft om haar controlerende functie goed te kunnen uitoefenen. Met name wanneer het gaat om de afstemming tussen de bestaande woningvoorraad en de benodigde woonruimte voor kleine huishoudens. Voor de bouwopgave is het van groot belang dat de bouwopgave goed afgestemd wordt op de behoefte, de vraag. Vandaar de aangenomen motie PORT problematiek, suggesties voor versnelling en bouwen op maat.