PvdA wil overlast omwonenden Windpark IJsselwind verlagen

Door Jan Daenen op 19 oktober 2022

In de Gelderse Provinciale Staten ligt het plan voor om een windpark te bouwen langs het Twentekanaal bij Zutphen. De PvdA is voorstander van dit plan, maar er moet wel goed rekening worden gehouden met de omwonenden van het gebied.

De PvdA constateert dat het zogenoemde inpassingsplan niet kan worden afgeschoten op de ruimtelijke aspecten. Het plan voldoet aan alle milieunormen en past binnen de ruimtelijke kaders. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een lastige keuze is: omwonenden hebben hun oprechte frustratie geuit. Het baart de PvdA zorgen dat de kloof tussen de politiek en de inwoners voelbaar groter wordt.

Op het oog zijn de plannen voor het Windpark IJsselwind logisch. Er staan al windmolens. Deze worden vervangen door nieuwe, passend in een door de gemeenteraad vastgesteld Regionale Energiestrategie (RES)-gebied. Omwonenden krijgen daarnaast een jaarlijkse compensatie. Toch is de onvrede groot. Daar kunnen wij ons, in het geval van de omwonenden, wel wat bij voorstellen. Eerst kregen zij te maken met een groeiend industrieterrein, daarna met een rondweg en nu komen er windmolens dichterbij hun huizen.

We kunnen ons erg goed voorstellen dat de welwillendheid en het begrip een keertje ophoudt. Een landelijke regeling, zoals al in Denemarken en Wallonië gedaan wordt, zou een goede oplossing zijn. Daar worden mensen die binnen een bepaalde straal rond de molens wonen uitgekocht. Goed voor het klimaat en inwoners worden niet de rest van hun leven belast met windmolens. Helaas zijn de Provinciale Staten niet bij macht om dit te regelen, omdat dit landelijk moet gebeuren.

Geluidsplafond

Toch hoopt de PvdA dat er kan worden gezocht naar oplossingen die bijdragen aan een afname van de totale geluidsoverlast. Een van die oplossingen ligt volgens de PvdA in de nieuwe Omgevingswet. Daarin staat het zogenoemde geluidsproductieplafond. Dit plafond stelt een heldere grens aan de maximale hoeveelheid geluid en voorkomt een onbelemmerde groei hiervan. Dit plafond geldt voor wegen, industrieterreinen en spoorwegen.

De PvdA stuurt dan ook aan op een onderzoek: we zouden graag willen weten of op basis van het geluidsproductieplafond maatregelen rondom het projectgebied getroffen kunnen worden. Met deze maatregelen zou dan het opstapelende geluid verlaagd kunnen worden. Bijvoorbeeld door het verlagen van de snelheid op de aangrenzende provinciale weg of door het aanleggen van een geluidswal.

Jan Daenen

Zeker zijn van een eerlijke toekomst. Of je wieg nu staat in een villa in Rozendaal of een corporatieflat in Arnhem-Zuid, je geboorteomgeving mag nooit bepalen welke dromen wel en niet realistisch zijn. Zolang we in ons land dat niveau van gelijke kansen nog niet bereikt hebben is de sociaaldemocratie broodnodig. Het is een eer

Meer over Jan Daenen