PvdA stelt Kamervragen over onveilige spoorwegovergang in Rheden

19 januari 2023
Beeld: onbewaakte spoorwegovergang bij het Hullepad in Gaanderen. © Rob Dammers

Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid namens de PvdA, heeft Kamervragen gesteld over de onveilige situatie bij de onbewaakte spoorwegovergang in Rheden. Afgelopen maandag ontsnapte hier een kind aan de dood toen hij bijna werd aangereden door een voorbijrijdende trein.

Het incident gebeurde afgelopen maandag bij de onbewaakte spoorwegovergang bij de Lentsesteeg in Rheden. Het kind kwam met een fiets op de overgang af, toen bleek dat zijn remmen het niet meer deden. Een aankomende trein kon niet meer op tijd stoppen. Het jongetje moest van zijn fiets afspringen om zijn leven te redden. Uiteindelijk raakte er niemand gewond, wel is de fiets kapot.

Er liggen al langer plannen om de overgang te vervangen door een tunnel. Daarvoor zou de overgang eind dit jaar worden afgesloten. De gemeente Rheden laat in een reactie weten dat het College van Burgemeester en Wethouders zo snel mogelijk wil overgaan tot sluiting van de overweg. “Dit incident bevestigt dat het een onveilige situatie is. We zijn nu aan het kijken wat er nodig is om versneld af te sluiten, en op welke termijn we dat kunnen doen.” ProRail, de beheerder van het spoor, is al langer bezig met een programma om alle onbewaakte spoorwegovergangen aan te pakken. Zo werd vorig jaar nog de laatste onbewaakte spoorovergang in Doetinchem gesloten. Dit jaar zouden alle Niet Actief Bewaakte Overwegen (NABO) moeten zijn aangepakt.

Tweede Kamerlid De Hoop heeft daarom een aantal vragen gesteld aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Zo wil hij weten of de minister het ermee eens is dat het zeer verontrustend is dat mensen in levensgevaar komen op onbewaakte overgangen en of de minister zicht heeft op het aantal (bijna-)ongelukken bij die overgangen.

Gelders Statenlid Jan Daenen is blij met de Kamervragen. “We zijn enorm geschrokken van het bericht over het bijna-ongeluk. Ons dringende verzoek is dan ook dat het kabinet vaart maakt met het laten opheffen van alle onbewaakte overgangen. Tot die tijd zijn er tijdelijke maatregelen nodig, zoals waarschuwingsborden, omleidingen, drempels en uitwijkstroken.”

“Ons dringende verzoek is dat het kabinet vaart maakt met het laten opheffen van alle onbewaakte overgangen.”

De Kamervragen zijn als volgt:

1. Is de minister op de hoogte van het bericht van Omroep Gelderland: ““Trein rijdt jongetje bijna aan: ‘Onbewaakte overgang snel sluiten.'”
  2. Bent u het met ons eens dat het zeer verontrustend is dat mensen in levensgevaar komen door onbewaakte overwegen?
  3. Heeft u zicht op het aantal (bijna) ongelukken die plaatsvinden bij onbewaakte spoorwegovergangen?
  4. In 2018 heeft ProRail samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het
    programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) ten doel gesteld om in 2023 alle onbewaakte overwegen opgeheven te hebben. Echter blijkt uit een overzicht van ProRail dat er spoorwegovergangen zijn die pas in 2024 of 2025 gesloten worden, zoals de Lentsesteeg in Rheden waar het bijna-ongeluk gebeurde. Hoe kan het dat het gestelde doel niet gehaald wordt?
  5. Hoeveel NABO’s zijn er momenteel nog? Hoeveel worden er dit jaar opgeheven? En hoeveel in de jaren hierna?
  6. Bent u bereid om, in afwachting van een definitieve oplossing, te kijken naar de mogelijkheden om gevaarlijke situaties bij onbewaakte overwegen, op korte termijn veiliger te maken?