27 maart 2013

PvdA Gelderland tegen sluiten van Gelderse gevangenissen

De PvdA in Gelderland wil dat het provinciebestuur zich in Den Haag sterk maakt om het besluit in 2015 Gelderse gevangenissen te sluiten, terug te draaien.

Vrijdag besloot staatssecretaris Teeven dat gevangenissen De Kruisberg in Doetinchem, De Berg in Arnhem en tbs-kliniek Oldenkotte in Rekken in 2015 de deuren moeten sluiten.

De PvdA maakt zich zorgen om het verlies van werkgelegenheid door de sluiting en heeft Gedeputeerde Staten vragen gesteld. Behoud van banen is vooral voor de Achterhoek belangrijk om de bevolkingskrimp tegen te gaan. De regio wordt daarom onevenredig hard getroffen door sluiting. Mocht de sluiting toch doorgaan, vraagt de PvdA dat gefaseerd te doen of om hulp uit Den Haag om alternatieve werkgelegenheid te realiseren.

Statenlid Piet Wanrooij: “Wij willen Gedeputeerde Staten van Gelderland vragen zich actief in te zetten voor het behoud van de werkgelegenheid in Gelderland; in het bijzonder in regio`s die te maken hebben met krimp op basis van de demografische ontwikkelingen.”