PvdA Gelderland op werkbezoeken in Arnhem

26 januari 2022

De fractie van PvdA Gelderland heeft twee werkbezoeken in Arnhem gebracht. De fractieleden bezochten Farida Niazi van Stichting Help Afghanistan en aansluitend digitaal het Arnhems Platform voor Chronisch zieken en Gehandicapten (APCG).

De Apeldoornse Farida Niazi is zelf ooit als vluchteling in Nederland gekomen. Inmiddels heeft ze een succesvolle onderneming aan het Willemsplein in Arnhem. Daarnaast heeft ze de Stichting Help Afghanistan opgericht. Met deze stichting zet zij zich in voor humanitaire hulp in Afghanistan en inmiddels zijn er daar al twee kantoren van de stichting geopend. De fractie heeft zich laten informeren over haar werkzaamheden tot nu toe en het voornemen om spoedig de eerste vracht met goederen naar het land te brengen. De bedoeling is om op korte termijn tenten en voedsel naar Afganistan te brengen.

De Statenfractie op bezoek bij Niazi’s onderneming in Arnhem.

Na het bezoek aan de stichting ging de fractie digitaal in gesprek met het Arnhems Plartform voor Chronisch zieken en Gehandicapten (APCG). Het APCG heeft een schouw gedaan in het Huis der Provincie en een rapport geschreven over de toegankelijkheid van het gebouw. Dit rapport is doorgenomen tijdens het werkbezoek, waarbij opvallende punten zijn toegelicht.

Daarnaast spraken de fractieleden ook over het effect van de geldende coronamaatregelen, maar ook andere wet- en regelgeving, op de doelgroep waar het APCG zich voor inzet. Het APCG vertelde de fractie onder meer over een hiaat in de nieuwe Mediawet, waarbij audiodescriptie niet is meegenomen. De Statenfractie zet dit signaal door aan de Kamerfractie.

De Statenfractie in gesprek met het APCG.