Provincie Gelderland stelt tweede helft subsidie beschikbaar voor OnePlanet

Door Fokko Spoelstra op 21 december 2022
Header: OnePlanetResearch.nl

Vandaag werd in de Gelderde Provinciale Staten de tussenevaluatie over OnePlanet besproken en werd het besluit genomen om het tweede deel van de subsidie, €26,3 miljoen, toe te kennen. Dit bedrag is in 2019 toegekend aan het project.

In OnePlanet werken het Vlaamse non-profit onderzoeksinstituut IMEC, de Wageningen University & Research (WUR), de Radboud Universiteit en het Radboud UMC samen met bedrijven en andere kennisinstellingen om oplossingen te ontwikkelen voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van milieu, duurzaamheid en klimaat. De focus ligt hierbij op duurzame efficiënte voedselvoorziening, gezonde voeding en gezond gedrag.

Wat de PvdA betreft is de investering in OnePlanet een hele goede geweest, dit blijkt ook uit de tussentijdse evaluatie. We zien dat de zaken die de PvdA belangrijk vond bij de start van het project, en ook nadrukkelijk hebben meegegeven, hebben geholpen om er een mooi onderzoeksinstituut van te maken.

“Wat de PvdA betreft is de investering in OnePlanet een hele goede geweest, dit blijkt ook uit de tussentijdse evaluatie.”

De zaken die wij belangrijk vonden waren de koppeling met het mbo, maar ook met het mkb. Het Open Educatie-programma loopt prima en er zijn al veel mooie koppelingen met het midden- en kleinbedrijf in onze provincie. En in deze tijd bijzonder: de sensing-technologie van OnePlanet kan ons als Gelderland, maar ook heel Nederland, helpen om stikstofneerslag betaalbaar te meten. Dit is een erg mooie aanvulling op alle modelmatige benaderingen.

We willen de gedeputeerde wel graag meegeven om verder na te denken, in lijn met het advies van Bureau Bartels, of het project OnePlanet juridisch moet blijven zoals het nu is. Het is nu geen juridische entiteit en maakt gebruik van medewerkers van IMEC, de WUR en het Radboud. Wat ons betreft moet er nagedacht worden om van OnePlanet toch een jurdidische entiteit te maken, zodat de opbrengsten van het intellectuele eigendom bij OnePlanet kan blijven, en niet weglekker naar de Founding Fathers van het project.

Lees de Statenbrief over de tussentijdse evaluatie hier.

Fokko Spoelstra

Met overtuiging én enthousiasme bekleed ik het Statenlidmaatschap van Gelderland voor de PvdA. Mijn naam is Fokko Spoelstra getrouwd, drie kinderen. Werkzaam bij de Stichting Waardering en Erkenning Politie, voorheen wethouder van Apeldoorn, voorheen werkzaam in het openbaar vervoer en het betalingsverkeer. Ervaren, stabiel. Overtuigd van het belang van een sterke PvdA in Provinciale Staten van Gelderland. Een sterke PvdA

Meer over Fokko Spoelstra