Provinciale Staten spreken over het Gelders Plan Landelijk Gebied

Door Fokko Spoelstra op 21 december 2022

Vandaag bespreken we in de Gelderse Provinciale Staten weer een van de meest lastige en complexe onderwerpen deze bestuursperiode: stikstof. Dit keer komt het aan de orde in het Gelders Plan Landelijk Gebied (GPLG).

Gedeputeerde Staten vraagt dit keer aan Provinciale Staten om kaders vrij te geven voor gesprekken met partners van de provincie. In juni 2023 zal het plan dan definitief worden vastgesteld. Deze kaders hebben impact op wat wel, en ook op wat straks niet meer, kan in het landelijk gebied van onze provincie.

Het is goed dat deze kaders worden vastgesteld. Deze kaders zijn belangrijk voor de verdere uitwerking van de zogenaamde gebiedsprocessen. In deze processen worden verschillende partijen en hun belangen bij elkaar gebracht voor een goede besluitvorming in een bepaald gebied. Deze processen vindt de PvdA erg belangrijk. Want de Veluwe is immers heel anders dan de Achterhoek of de Rijntakken.

De kaders staan wat de PvdA betreft niet op zichzelf, maar komen als een logisch vervolg op de stikstofaanpak die we als Gelderland al sinds 2019 hebben: de Gelderse Maatregelen Stikstof. Wat ons betreft wordt daar dan ook op voortgebouwd en het is goed om dat in een amendement vast te leggen. Dit amendement dienen wij dan ook in, samen met een aantal andere partijen.

Over de voorliggende kaders: wat ons betreft kunnen deze vrijgegeven worden voor de inspraak, maar we zien wel een aantal aandachtspunten:

• Het wordt niet echt genoemd, maar de kaders moeten in de uitwerking wat de PvdA betreft wel zorgen voor versneld natuurherstel en het snel legaliseren van de PAS-melders. We hebben zorgen over de snelheid waarmee dit laatste geregeld gaat worden, zeker zolang er cowboys als Lelystad Airport en Rijkswaterstaat nog even snel hun stikstofslag slaan in het veld.
  • De definitie van overgangsgebieden is best spannend. Dat is het gebied waar sommige zaken wel, en andere zaken toch niet kunnen. Dit gaat vast meer lijken op maatwerk. Dat kan gaan wringen bij bijvoorbeeld de woningbouwopgave die we hebben. Om dat maatwerk te kunnen bieden is wat ons betreft onderzoek naar de verschillende bouwstenen wel nodig. Kennis over maatregelen voor natuurherstel is hard nodig, maar we begrijpen dat de provincie onlangs onderzoek naar natuurherstel in de overgangsgebieden heeft stopgezet. Dat is wat ons betreft niet gewenst; deze bouwsteen is juist nodig voor dat maatwerk!
  • Als we de stukken lezen dan lijkt die woningbouwopgave eerst vooral in de regio’s Arnhem-Nijmegen en Foodvalley plaats te vinden. Ons beeld is dat er ook in de dorpen en op de Veluwe en in de Stedendriehoek woningen nodig zijn. Voor de bevolkingsgroei en leefbaarheid. Dat is misschien geen makkelijke opgave, maar het nu al wegstrepen is wat ons betreft ook niet aan de orde. Om het belang van leefbaarheid te onderstrepen dienen we daarom samen met een aantal andere partijen een motie in.
  • Voor ons is de vraag ook: gaat dit GPLG voor ruimtelijke kaders, of is het een soort Yin en Yang en gaan we voor een goede afstemming met elkaar. Dit zal niet eenvoudig zijn, maar wat ons betreft moet dit wel echt gebeuren.
  • De afstemming met de ruimtelijke puzzel is heel ingewikkeld en complex, en het moet ook nog eens allemaal voor 1 juli 2023. Dat is erg snel, en zal vermoedelijk leiden tot een aangepast en hoog-over verhaal. Wij vragen ons af of dit wel genoeg zal zijn.

Gedeputeerde Staten ziet het proces nu zo voor zich dat Provinciale Staten de kaders vrijgeeft voor de inspraak met verschillende partners van de provincie, en dat de kaders in juni 2023 definitief worden vastgesteld. Gedeputeerde Staten is dan aan de bal om na advies van Provinciale Staten het GPLG vast te stellen.

Dat klinkt vanuit een zuivere rolverdeling goed, maar toch zou de PvdA graag zien dat we, vanwege de complete afweging van de uitwerking van de kaders en de grote belangrijkheid van dit plan in het landelijk gebied, als Provinciale Staten dit GPLG ook daadwerkelijk gaan vaststellen.

De PvdA is voor het vrijgeven van de kaders, maar wel met de aanvulling in het besluit dat de verankering van de waarde van onze Gelderse Maatregelen Stikstof en ook met de kanttekening dat we in juni als Provinciale Staten het GPLG gaan vaststellen.

Fokko Spoelstra

Met overtuiging én enthousiasme bekleed ik het Statenlidmaatschap van Gelderland voor de PvdA. Mijn naam is Fokko Spoelstra getrouwd, drie kinderen. Werkzaam bij de Stichting Waardering en Erkenning Politie, voorheen wethouder van Apeldoorn, voorheen werkzaam in het openbaar vervoer en het betalingsverkeer. Ervaren, stabiel. Overtuigd van het belang van een sterke PvdA in Provinciale Staten van Gelderland. Een sterke PvdA

Meer over Fokko Spoelstra