Kijk het ‘beest’ ondermijning recht in de bek: PvdA stelt vragen over Arnhemse situatie

Door Fokko Spoelstra op 21 juni 2021

De Rekenkamer Arnhem heeft op 15 juni het rapport ‘De wet van de stimulerende achterstand‘ gepubliceerd. Dit rapport is het resultaat van onderzoek naar ondermijning¹ in de Gelderse hoofdstad.

“De conclusies van dit onderzoek, uitgevoerd door het bureau Lokale Zaken onder supervisie van Pieter Tops, zijn niet mals” schrijft Binnenlands Bestuur. “De gemeente Arnhem heeft bij de aanpak van ondermijning gebrek aan ambities, heldere doelen, prioritering, middelen en formatie. Met de Arnhemse historie in criminaliteit is dit een potentiële voedingsbodem voor ondermijning. De afwezige bestuurlijke prioriteit en gebrekkige aandacht in de raad brachten Arnhem op achterstand.”

“De gemeente Arnhem heeft bij de aanpak van ondermijning gebrek aan ambities, heldere doelen, prioritering, middelen en formatie.”

PvdA Gelderland is geschrokken door de conclusies in dit rapport. We hebben hier grote zorgen over. Niet alleen in Arnhem, maar ook in andere (kleinere) Gelderse gemeenten kan het ‘beest’ ondermijning de kop opsteken. Afgelopen jaar speelde dit probleem in onze provincie in bijvoorbeeld de gemeente Maasdriel en het dorp Waardenburg. De nasleep loopt hier nog steeds.

Onze zorgen liggen vooral bij de zichtbaarheid van de problematiek rond ondermijning, maar ook bij de beschikbaarheid van middelen om ondermijning in Gelderland succesvol aan te kunnen pakken. Wij hebben dan ook een aantal vragen aan de gedeputeerde:

1. Is de gedeputeerde bekend met de uitkomst van het rapport ‘De wet van de stimulerende achterstand’ van de Rekenkamer Arnhem?
  2. Deelt de gedeputeerde onze zorgen?
  3. Arnhem is onze hoofdstad en lijkt onvoldoende in staat om ondermijning aan te pakken, zo blijkt uit dit rapport. Wat is de visie van de gedeputeerde hierop en welke acties gaat hij ondernemen?
  4. Wat Arnhem betreft zijn de conclusies helder. Heeft de gedeputeerde een beeld wat de situatie is bij andere (kleinere) Gelderse gemeenten?
  5. Hoe verhouden de conclusies uit dit rapport zich tot de ondermijningsbeelden die per gemeente, ook in Arnhem, met provinciale middelen in beeld zijn gebracht?
  6. Doen gemeenten, RIEC’s (Regionale Informatie- en Expertise Centra), politie en andere betrokkenen genoeg, in de ogen van de gedeputeerde, met de ondermijningsbeelden en de aanbevelingen uit het RIEC-rapport uit 2020?
  7. Is het rapport van de Rekenkamer Arnhem besproken met de Veiligheidsregio? Indien ja; wat is de uitkomst van dit gesprek?

De vragen zijn gesteld aan de verantwoordelijk gedeputeerde Peter van ’t Hoog. We kijken uit naar de beantwoording.

Het stadhuis in Arnhem.

¹: Rijksoverheid.nl: wat is ondermijning?

Fokko Spoelstra

Met overtuiging én enthousiasme bekleed ik het Statenlidmaatschap van Gelderland voor de PvdA. Mijn naam is Fokko Spoelstra getrouwd, drie kinderen. Werkzaam bij de Stichting Waardering en Erkenning Politie, voorheen wethouder van Apeldoorn, voorheen werkzaam in het openbaar vervoer en het betalingsverkeer. Ervaren, stabiel. Overtuigd van het belang van een sterke PvdA in Provinciale Staten van Gelderland. Een sterke PvdA

Meer over Fokko Spoelstra