14 maart 2015

Josan Meijers: "We maken zoveel mogelijk woningen energieneutraal."

Zoveel mogelijk huizen energieneutraal maken, dat is wat de provincie moet doen volgens onze gedeputeerde Josan Meijers. Meijers deed die uitspraak in het KNB/GNMF-debat in Velp, dat onlangs plaatsvond.Gelderland moet in 2050 de meest duurzame provincie van Nederland zijn, dat wil de PvdA. Belangrijk element om dat te bereiken is het besparen van opgewekte (groene) energie.
Dat kan door zoveel mogelijk woningen energieneutraal te maken, iets waar Meijers de afgelopen al veel in bereikt heeft: de provincie investeerde 70 miljoen in het verduurzamen van huurwoningen en nog eens 3,5 miljoen voor particuliere huizen. Veel nieuwe werkgelegenheid, energiebesparing en lagere maandlasten – dus meer koopkracht – voor huurders waren het resultaat.
Meijers: “Zowel voor huur als koopwoningen geldt dat het van het grootste belang is meters te maken in isolatie en andere slimme maatregelen de komende jaren. Energietransitie kan alleen slagen als we met de duurzame energie die we opwekken zo zuinig mogelijk omgaan.De provincie wil daarbij helpen. De SP wil 10.000 woningen verbeteren. Ik zeg: we gaan voor zo veel mogelijk. Dat kan gaan om 20.000 of 40.000 of meer. Dat moet lukken als we de handen ineen slaan: eigenaren (inclusief corporaties), markt en overheden.”Zoveel mogelijk woningen energieneutraal dus: voor werkgelegenheid, duurzaamheid en maandelijks een lagere energierekening.