JAN DAENEN FRACTIEVOORZITTER

18 april 2024

De PvdA Gelderland heeft een nieuwe fractievoorzitter gekozen. Jan Daenen, 28 jaar en afgestudeerd landbouweconoom uit Nijmegen volgt Peter Kerris op die na 13 jaar afscheid neemt van de Gelderse politiek. Sinds 2019 is Jan actief in de provinciale politiek als Statenlid. In de landelijke politiek werkt hij als beleidsadviseur volkshuisvesting bij de GroenLinks-PvdA fractie.

In de Gelderse Provinciale Staten zijn we met 5 zetels de grootste oppositiepartij en we gaan hier over grote onderwerpen; woningbouw, de aanbesteding van het openbaar vervoer, landbouw en natuur. Wat we besluiten heeft grote impact op onze Gelderse inwoners. Veel mensen zakken door het ijs, de puf is er uit en de portemonnee veel te snel leeg. Het OV verschraalt, betaalbaar wonen wordt steeds moeilijker en de leefbaarheid van dorpen en het platteland staan onder druk. De provinciale politiek moet zich dat aantrekken en meer maatregelen nemen om te zorgen dat iedereen mee kan doen. De huidige coalitie van BBB, VVD, CDA, SGP en CU heeft een flinke zet in de sociale richting nodig. Als PvdA Gelderland gaan we samen met andere partijen knokken om de bestaanszekerheid van alle Gelderlanders te verbeteren en daar hebben we goede, sociale en realistische plannen voor. Dat is mijn opdracht als nieuwe fractievoorzitter van de PvdA Gelderland”.