Het openbaar vervoer dreigt door de ondergrens te zakken. En daar wil de PvdA nú wat aan doen!

13 maart 2023

We hoorden het de afgelopen weken van meerdere kanten: wanneer een buslijn uit een dorp of wijk verdwijnt raken mensen geïsoleerd. Veel ouderen hebben geen alternatief vervoer en kunnen het zich niet veroorloven om ergens anders te gaan wonen. De PvdA vindt het onacceptabel dat mensen op deze manier opgesloten worden.

Daarom heeft de PvdA Gelderland een OVplan. Een plan waarmee we de bezuinigingen van de VVD tegen gaan. Een plan waarmee we investeren in nieuwe buslijnen in plaats van ze te schrappen. Een plan waarmee we zorgen dat het openbaar vervoer toegankelijk blijft voor iedereen.

1. We zijn tegen de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer en willen juist extra investeren in meer buslijnen en meer bushaltes.

2. Buslijnen met bewezen maatschappelijke waarde zoals buslijn 57 tussen Borculo en Deventer en buslijn 1 tussen Oosterbeek en Velp komen terug met een volwaardige dienstregeling.

3. We gaan vervoersbedrijven bij nieuwe aanbestedingen beoordelen op Goed Werkgeverschap en kwaliteit van arbeidsvoorwaarden zodat er niet meer hoeft worden gestaakt.

4. We willen het OV weer in overheidshanden nemen en niet aan bedrijven overlaten. De praktijk heeft inmiddels wel bewezen dat dit niet werkt.

Lees hier meer over onze plannen om Gelderland socialer te maken.