Gelderse PvdA’ers schrijven brief aan Hugo de Jonge

5 februari 2022

Beste Hugo de Jonge,

We hebben met u een minister van Volkshuisvesting die graag uitstraalt dat hij weet van aanpakken. En dat is hard nodig in deze wooncrisis. Nog meer dan snelheid zijn ook radicale plannen en een duidelijke koers noodzakelijk om voor iedereen een betaalbaar huis mogelijk te maken. Wij schrijven u deze brief om ervoor te pleiten het snel mogelijk te maken alle inwoners uit de regio voorrang te geven op een betaalbare nieuwbouwwoning in hun stad of dorp. Niet omdat we iemand willen uitsluiten, maar juist om de uitsluiting van de inwoners uit onze dorpen en steden tegen te gaan.

De woningmarkt in onze regio is heel snel verslechterd. De prijzen vliegen door het dak en de rij woningzoekenden wordt steeds langer. Er moeten meer woningen bij, dat is zeker. Maar hoe hard we nu ook bijbouwen, het is dweilen met de kraan open. Niet alleen inwoners uit onze regio zoeken een woning, maar ook mensen uit de Randstad die graag wat ruimer en groener willen wonen komen onze kant op. En geef ze eens ongelijk. In de Randstad is het moeilijk iets terugkopen, hier is het prachtig en wij ontvangen iedereen die hier zijn thuis wil maken graag met open armen.

“Hier is het prachtig en wij ontvangen iedereen die hier zijn thuis wil maken graag met open armen.”

Het probleem is dat de hoge overwaarde op huizen in de Randstad ervoor zorgt dat inwoners uit onze dorpen en steden geen eerlijke kans krijgen op een betaalbare woning. Ze kunnen simpelweg niet tegen het geld uit de Randstad opboksen. Thuiswonende jongeren die hun opleiding hebben afgemaakt en klaar zijn voor de volgende stap kunnen geen kant op. Jonge gezinnen die gestart zijn in een appartement kunnen met hun opgroeiende kinderen geen eengezinswoning meer vinden. Senioren die hun leven lang in dezelfde buurt of stad hebben gewoond kunnen niet doorstromen naar een kleinere, levensloopbestendige woning. Dat is niet alleen oneerlijk, het zorgt er ook voor dat de doorstroming op de lokale woningmarkt stokt. Dat is problematisch omdat wij juist willen dat senioren doorstromen, zodat gezinnen weer kans maken op een eengezinswoning. En deze gezinnen laten weer een betaalbare koopwoning achter wat goed nieuws is voor starters.

Daarom roepen wij u op om ons in staat te stellen voorrang te geven aan de inwoners in onze dorpen en steden bij nieuwbouw. Het wetsvoorstel wat u heeft overgedragen gekregen van uw voorganger, waarin het mogelijk wordt om 30% van de nieuwbouwwoningen tot 355.000 euro toe te wijzen aan inwoners uit de regio, gaat ons niet ver genoeg. Geef ons de ruimte om die keuze zelf te maken, tot 100% voorrang. En niet alleen voor koopstarters, maar ook voor doorstromers, dus ook voor de (middel)dure koopwoningen boven de 355.000 euro. Zodat iedereen een eerlijke kans maakt op een betaalbare woning in zijn eigen woonplaats.

Anne Janssen, lijsttrekker PvdA Wageningen

Marinka Mulder, lijsttrekker PvdA Renkum