Een echte aanpak voor het woningtekort!

11 maart 2023

Wanneer je de politieke debatten van deze weken volgt, zou je bijna denken dat er maar één belangrijk obstakel voor de woningbouw is: stikstof. Partijen als BBB of D66 profileren zich voor of tegen de stikstofwet en verbinden daar direct aan wat de consequenties voor woningbouw zijn. En ja, de duizenden woningen die in Arnhem of Ede op de rol staan hebben inderdaad last van het stikstofprobleem. Maar het is niet het enige probleem en niet de enige oplossing voor het tekort aan betaalbare woningen.

Als we het aan rechtse partijen als JA21 of VVD vragen is hun oplossing dat de overheid uit de weg moet gaan en de markt haar werk moet doen. Maar dat is precies waardoor we in deze situatie zijn beland. Doorgeslagen marktwerking heeft voor de uitverkoop van de sociale huursector en torenhoge nieuwbouwprijzen gezorgd. In Gelderland vandaag de dag staat het leven van jonge mensen op pauze omdat ze nog bij hun ouders wonen en geen betaalbaar huis kunnen vinden. Ouderen in lege nesten kunnen niet doorstromen naar passendere woningen. En gewone gezinnen wonen in schimmelwoningen.

De PvdA vindt dat iedereen in Gelderland recht heeft op een fatsoenlijk dak boven het hoofd. De problemen in de volkshuisvesting hebben we de afgelopen vier jaar aangepakt via een Actieplan Wonen. Door slim te investeren, drempels weg te nemen en versnellingsteams in te zetten hebben we de bouw van bijna 30.000 woningen in heel Gelderland versneld. En afgelopen week maakte ik een afspraak met de Gelderse gemeenten om tot 2030 nog 100.000 huizen te bouwen. Maar om jonge mensen die een gezin willen stichten, ouderen en andere woningzoekenden weer perspectief te bieden zijn meer investeringen in de volkshuisvesting nodig.

Ten eerste, wijken waarin plaats is voor iedereen. Wij vragen van gemeenten in nieuwbouwplannen om 1 op de 3 nieuwe huizen sociaal te maken en nog eens 1 op de 3 middenhuur of goedkope koop. Het streven naar gemengde wijken pakte in het verleden vooral uit in het “saneren” van corporatiewoningen en het terugbouwen van koopwoningen. Wij draaien het om: zoek plekken voor sociale woningbouw in wijken waar al veel koop staat. Deze aanpak is niet vrijblijvend. Als gemeenten te weinig sociaal of betaalbaar bouwen moet de provincie ingrijpen. De wachtlijsten moeten worden teruggedrongen.

Ten tweede, Stadsontwikkeling 3.0. In veel steden liggen oude bedrijventerreinen in of naast woonwijken en staan ze woningbouw in de weg. Oude betonfabrieken, leegstaande panden of bestaande productiehallen moeten worden verplaatst naar andere plekken zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe woningen.

Ten derde, we voeren een braakligboete in. Situaties als tegenover het station bij Nijmegen, waar een woontoren werd gesloopt maar nieuwe woningbouw nog niet winstgevend genoeg is voor de projectontwikkelaar, moeten we niet tolereren. Wanneer ontwikkelaars niet binnen twee jaar bouwen moet hun recht op het kavel komen te vervallen. Er zijn vast goede partijen die wél willen bouwen.

Ten vierde, via een Gelders Woonfonds zorgen we ervoor dat koopstarters met korting uit het fonds een nieuwe starterswoning kunnen kopen. Bij verkoop wordt de waardestijging voor een deel teruggestort in het fonds. Met dat geld kunnen opnieuw koopwoningen met korting voor starters worden aangeboden. Daarmee is het niet een cadeautje voor de eerste eigenaar, maar een investering om woningen langdurig betaalbaar te houden.

Met deze aanpak blijven we de komende jaren doorbouwen, zorgen we voor betaalbare huizen en vergroten we het aantal huizen. Minder markt, meer volkshuisvesting. Dat is sociaal voor iedereen. We steken de hand naar andere Gelderse partijen uit om ons plan te onderschrijven en de komende 4 jaar, samen met de PvdA, de woningnood tegen te gaan.

Peter Kerris, lijsttrekker PvdA Gelderland

Lees hier meer over onze plannen om Gelderland socialer te maken.