De Omgevingsvisie is voor iedereen!

20 december 2018

De omgevingsvisie is vastgesteld zoals dat zo mooi heet wanneer provinciale staten een besluit ergens over neemt. Dit vind je nauwelijks terug in de kranten (op een klein berichtje op de site van Omroep Gelderland na), terwijl deze visie de komende tien, twintig jaar het ruimtelijke beleid van de provincie bepaalt.

Het besluit past op een bierviltje, briljant in al zijn eenvoud, maar met groot effect op onze provincie (zie onderstaande afbeelding). De focus die we leggen betekent dat we keuzes maken als provincie in wat we wel en niet doen. De komende jaren wordt dit verder uitgewerkt in een nieuwe Omgevingsverordening, de plek waar alle concrete regels van de provincie een plek hebben.

De PvdA-fractie heeft aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van Natuur voor mens en dier. We hebben veel gesproken over natuurbegraafplaatsen en of hier wel of geen hekken omheen moeten, en hoe je als wandelaar een natuurbegraafplaats beleeft als je deze onverwacht tegen komt. We hebben ook de mogelijkheid opengehouden voor het verbinden van natuur over provinciegrenzen heen, want natuur houdt niet ineens op aan de grens. De mogelijkheid voor wilde dieren om van natuurgebied naar natuurgebied te kunnen bewegen is een belangrijke voorwaarde voor biodiversiteit.

Dit zijn de regeltjes die daadwerkelijk effect hebben op de inwoners van onze mooie provincie. Daarom roepen wij ook iedereen weer op om mee te denken en mee te praten over de omgevingsverordening en alles dat we hier de komende jaren aanpassen. De omgevingsverordening kan niet zonder jullie!