Column: de waarde van familiebedrijven

14 december 2017

In de statenvergadering van 13 december jl. is ons initiatiefvoorstel om Gelderse familiebedrijven een steuntje in de rug te geven aangenomen. Het voorstel, dat we samen met CDA, SP, CU en VVD hebben ingediend, kon op brede steun rekenen. Alleen de PVV vond het niet gewenst om familiebedrijven een stevigere Gelderse basis te geven.

Met dit initiatief kan het Gelders Gilde voor familiebedrijven zich de komende drie jaar verder professionaliseren, betere netwerkvorming tussen familiebedrijven tot stand brengen en ook zorgen, door bijvoorbeeld het gebruik van ‘bonnen om advies in te kopen’ dat familiebedrijven zich beter kunnen oriënteren op hun specifieke problemen. Als de opvolging van een familiebedrijf niet goed is geregeld, komt de toekomst van het bedrijf in gevaar. En dat is geen uitzondering: zeventig procent van de familiebedrijven overleeft een bedrijfsopvolging niet. Familiebedrijven zijn in alle economische branches actief: het gaat niet alleen om agrariërs maar ook om bijvoorbeeld detailhandel en maakindustrie.

Uit onderzoek blijkt dat familiebedrijven leren van andere familiebedrijven. Op dit moment ontbreekt in Gelderland een sterk netwerk van familiebedrijven dat kennisdeling mogelijk maakt. We hebben als provincie Gelderland een sterk netwerk bij Gelderse bedrijven. Als we dat benutten en helpen versterken, dan kunnen we al veel bereiken. Dat willen we met dit initiatiefvoorstel voor elkaar krijgen. Het hele initiatiefvoorstel lezen? Het is hier te vinden.

We zijn bovendien verheugd, dat vanaf januari 2018 de zogenoemde Ik Start Smart (ISS) regeling voor startende ondernemers eindelijk van start gaat: nu uitgevoerd door Oost NL. Deze regeling die tot en met 2015 werd uitgevoerd door de Kamer van Koophandel, was zeer succesvol: startende ondernemers konden via vouchers specifieke kennis en advies inhuren om zo een vliegende start te maken. Ik Start Smart heeft de nodige werkgelegenheid in Gelderland opgeleverd, we zijn verheugd dat de regeling nu weer open staat voor ondernemend Gelderland. Allemaal voor Goed werk in Gelderland.