Door tijdelijk op 12 april 2017

Column: samen vooruit

Toen onze fractie in 2015 aan deze klus begon, wilden we inhoudelijk werk maken van het terugdringen van de werkloosheid, het bevorderen van de werkgelegenheid en het zorgen voor een goed woonklimaat in onze provincie. Twee jaar later daalt de werkloosheid, stijgt de werkgelegenheid – met name in sectoren waar we in Provinciale Staten éxtra aandacht voor hebben zoals de bouw en de logistiek – en werken we aan het verduurzamen van woningen.

In onze politieke stijl willen we vooral werk maken van samenwerking. Met zes Statenleden, twee fractievolgers, één Gedeputeerde en twee fractiemedewerkers zijn wij de vooruitgeschoven post van de bijna 5.000 leden die onze partij in Gelderland telt. En hoewel wij zoals dat heet zonder last zijn gekozen, handelen wij uit naam van de leden van onze vereniging én de 70.000 Gelderlanders die ons hun stem hebben gegeven. De besluiten die wij in Provinciale Staten nemen, hebben effect op het dagelijks leven van alle Gelderlanders. Daarom sluiten we ons niet met z’n elven op in de fractiekamer, maar zijn we ook betrokken bij jullie. Betrokken, door op werkbezoek te gaan bij afdelingen en gemeenteraadsfracties. Maar ook door samen met jullie te praten over thema’s die ons allemaal aangaan, zoals werkgelegenheid, energietransitie, gemeentelijke herindelingen en recentelijk nog betaalbaar wonen en het bestrijden van armoede onder kinderen.

Samen met jullie willen we daar de komende twee jaar mee doorgaan. Er zijn veel gemeenten waar onze fractie nog niet op bezoek is geweest. En de speerpunten waar we de rest van de periode profiel op willen maken – betaalbaar wonen en het bevorderen van eerlijke kansen voor alle kinderen – willen we samen met jullie uitwerken.

Onze fractie kenmerkt zich door samenwerking en openheid. Wil je met ons meedoen en de schouders zetten onder de klus die wij allen als Partij van de Arbeid hebben, dan kom ik graag eens langs voor een kop koffie. Ook na 15 maart 2017 willen we samen vooruit.