Tussendocument

18 april 2024

Op de vergadering van de afgelopen Provinciale Staten stond het zogenaamde “Tussendocument”. Naast de perspectiefnota en de begroting dus nu een tussendocument. Een financieel/technisch document zonder nieuw beleid. Het document beschrijft waar deze coalitie nog in 2024 incidentele middelen voor beschikbaar wil stellen of begrotingssubsidies aan toe wil kennen. Ons statenlid Fokko Spoelstra, woordvoerder financiën werd niet enthousiast van dit document. Het werd hem duidelijk dat de huidige coalitie moeite ondervindt bij toewijzen en beschikbaar stellen van gelden. Van de 400 miljoen incidenteel voor de periode van 4 jaar wordt voor dit jaar 12 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast 39.4 miljoen voor meerdere jaren (met name voor dorpen en wijken deals).

Waar de coalitie haar slogan “Gewoon Doen” aan ontleent is bij velen in het Huis der Provincie een raadsel. Bij de portefeuille wonen zien we dat van het investeringsbudget van 14 miljoen nog niets is gealloceerd. Als PvdA vragen we ons af of deze coalitie de woningnood wel onderkent. Zou er niet eens tempo gemaakt moeten worden met bijvoorbeeld het vervolg van “Steengoed benutten”?

Het programma door Peter Kerris in het leven geroepen dat gesubsidieerd woning helpt creëren binnen leegstaande gebouwen. Zullen ook bestaande en succesvolle programma’s het dan moeten gaan ontgelden? Gelukkig niet helemaal. Want het succesvolle programma SteenGoed Benutten staat in de volgende Statenvergadering op de agenda. De coalitie noemt het “een echt uitvoeringsprogramma, gericht op gewoon DOEN”. Jammer dat er veel minder geld beschikbaar word gesteld dan in de vorige collegeperiode. Op naar de Perspectiefnota op 3 Juli. Hopelijk gaat dit college tot die tijd nog wel iets DOEN, want dan zit het eerste jaar er GEWOON al weer op