23 oktober 2014

Blog Mark Lauriks: Wie is jouw favoriet?

Het zijn vier heren en ze treden binnenkort op in een zaaltje bij jou in de buurt. Ik heb het niet over de nieuwste boyband (voor de oudere lezer: zoiets als de Beatles), maar over de kandidaten voor het lijsttrekkerschap voor de PvdA in Gelderland. Gillende bakvissen (m/v) hebben altijd een favoriet. Elke generatie zijn eigen namen. John, Paul, Ringo of George. Gary, Mark of Robbie. Nick, of AJ. Of die ene leuke van One Direction waar nu iedereen op is.

Voor fans van de PvdA in Gelderland, bakvis of niet, is het vanaf 1 november tijd om kleur te bekennen. Van wie wil jij een poster op je slaapkamermuur? Wordt het Jaap, Fokko, Peter of Willie? De gewestelijk vergadering koos enkele maanden terug namelijk voor een ledenraadpleging om de aanvoerder van de partij bij de Provinciale Statenverkiezingen aan te wijzen. Dat getuigt van durf en vertrouwen in de ledendemocratie.

Er zijn ook mensen die zeggen: “Moet je dat nou wel aan de leden over laten? De provinciale politiek is hartstikke onbekend!” Een redenering die zichzelf in stand houdt, een catch 22. Want boybands die niet gaan toeren, maar zich opsluiten op hun oefenzolder, worden nooit bekend. Inmiddels kon ik in mijn krant al zes keer iets lezen over die PvdA Gelderland en z’n lijsttrekkersverkiezing. En kwamen Jaap, Fokko, Peter en Willie ook in andere lokale kranten en social media voorbij. Dus ‘give ledendemocratie a chance’.

Gebruik vanaf 1 november je stem om jouw favoriet te kiezen. Kies de lijsttrekker die volgens jou smoel geeft aan de PvdA Gelderland. Je krijgt je unieke stemcode via e-mail of post. Ben je er nog niet uit? Er is nog een optreden gepland. Zaterdag 1 november wordt het spektakel afgesloten in Apeldoorn. Er zijn nog kaarten.

Mark Lauriks, voorzitter PvdA Arnhem

lauriks