CULTUUR VOOR IEDEREEN

2 oktober 2023

De PvdA en GroenLinks willen dat Gelderse musea voor jonge scholieren toegankelijk en betaalbaar zijn. Daarom vragen we om het verlagen van de drempel voor scholen om een klas mee te nemen naar een van de bijzondere musea die onze provincie rijk is.

Cultuur is van iedereen. Voor iedere Gelderse inwoner is deelname aan cultuur een wezenlijk onderdeel van het leven. De PvdA en GroenLinks vinden het daarom belangrijk dat er een goede financiële én inhoudelijke ondersteuning is voor de volle breedte van de cultuur.

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen kinderen kennis te laten maken met ons culturele erfgoed en de collecties die daar de tastbare verbeelding van zijn.” De Gelderse musea hebben deze uitspraak uit het onderzoek van de Nederlandse Museumvereniging duidelijk ter harte genomen. Zij hebben de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt om hun collecties toegankelijker te maken voor jonge bezoekers en beter aan te sluiten op het onderwijs. Musea kunnen daarmee een groter publiek aan basisschoolkinderen boeien.

Tegelijk is de kans dat scholen geld uit kunnen trekken voor museumbezoek afgenomen. Een wijziging in de financiering leidt ertoe dat alle uitgaven van een basisschool allemaal uit dezelfde pot komen. De kans wordt groter dat cultuur een sluitpost is op de krappe schoolbegroting. De op veel plekken al stijgende kosten voor ouders en kosten voor vervoer maken het voor leerkrachten steeds lastiger om met hun klas een museum te bezoeken. Terwijl de musea er wel klaar voor zijn!

De PvdA en GroenLinks willen dat Gelderse musea voor jonge scholieren toegankelijk en betaalbaar zijn. Er is zoveel moois te ontdekken! Kunst draagt bij aan de ontwikkeling van elk kind. Het is verbindend, taboe doorbrekend, zorg voor ontspanning en creativiteit en je leert ervan. De dikte van de portemonnee van je school of je ouders, of de afstand tot een Gelders museum, mogen niet bepalen of een kind die ervaring ook krijgt. Daarom vragen de PvdA en GroenLinks of de provincie kan zorgen voor een lage drempel voor scholen om hun leerlingen mee te nemen naar een van de bijzondere musea die onze provincie rijk is.

Schriftelijke vragen ingediend namens PvdA, Mujde Palavan en GroenLinks, Charlotte de Roo