PvdA en GroenLinks bezoeken Oostpool en Introdans

1 juni 2022

Toneelgroep Oostpool en Introdans behoren tot de eredivisie van de Nederlandse podiumkunsten. Om bij de top te kunnen blijven horen wordt er gewerkt aan nieuwe huisvesting, omdat de huidige verouderd en niet toereikend is. Onlangs verscheen hier een rapport over. Naar aanleiding van dit rapport bezochten de fracties van PvdA Gelderland en GroenLinks Gelderland gezamenlijk de gezelschappen.

Eerder was het de bedoeling dat Introdans en Oostpool betrokken zouden worden bij een grote opknapbeurt voor het verouderde Stadstheater Arnhem, maar dat idee bleek veel te duur. Nu willen de gezelschappen in de buurt van het theater een repetitieruimte bouwen die voldoet aan de wensen en eisen om topkwaliteit te kunnen blijven leveren.

De fracties van PvdA en GroenLinks op bezoek bij Toneelgroep Oostpool.

Deze nieuwbouw zal €25 miljoen kosten. De gemeente Arnhem heeft inmiddels de toezegging gedaan om €10 miljoen voor haar rekening te nemen. De provincie Gelderland heeft eerder al €2 miljoen gegeven aan de gezelschappen. Er wordt nu opnieuw naar de provincie gekeken voor een extra bijdrage van €10 miljoen. Ook het bedrag van €5 miljoen wat dan nog overblijft zou voor de rekening van zowel de gemeente als de provincie kunnen komen.

De business case die nu voorligt moet aan het einde van het jaar definitief gemaakt worden, maar de fracties van PvdA en GroenLinks willen een goede vinger aan de pols houden om een weloverwogen keuze te kunnen maken om de subsidie wel of niet toe te kennen.

De business case is opgesteld door Blueyard en is hier te lezen.

De fracties van PvdA en GroenLinks met Michiel Nannen (Oostpool) en Marieke van ’t Hoff (Introdans).