Gelders Coalitieakkoord

14 juni 2023

Vandaag is het Gelderse coalitieakkoord van BBB, VVD, CDA, ChristenUnie en SGP gepresenteerd. Als progressieve oppositiepartijen constateren we veel ambitie, maar ook acties die vragen om uitwerking. De vraagstukken voor onze provincie zijn immens: Meer betaalbare huizen, klimaatdoelen halen, goed bereikbaar OV en de landbouwtransitie om de natuur weer gezond te krijgen. Het coalitieakkoord is geschreven op hoofdlijnen en op onderdelen nog niet uitgewerkt. Tijdens de presentatie werd door formateur Ank Bijleveld gesproken over een handreiking richting de oppositie. PvdA en GroenLinks nemen die handreiking graag aan en zullen gezamenlijk komen tot initiatieven waar ook links en progressief Gelderland zich in kan vinden. Daarbij zoeken we ook de samenwerking op met de andere oppositiefracties.

Op 28 juni vindt het debat over het coalitieakkoord plaats. In de aanloop naar dat debat zullen we het akkoord aandachtig bestuderen en ons, waar mogelijk ook met andere oppositiefracties gezamenlijk voorbereiden.

Namens de PvdA en GroenLinks

Peter Kerris  &  Charlotte de Roo