PvdA op werkbezoek in het Munnikenland

22 september 2022

Op woensdag 21 september is de fractie van de PvdA in de Gelderse Provinciale Staten op werkbezoek geweest bij Slot Loevestein, middenin het Munnikenland. Hier spraken ze met onder andere directeur Ed Dumrese over de doorontwikkeling van het slot en de omliggende gebieden.

Het is een van de meest iconische plekken in onze provincie. De voormalige staatsgevangenis waar de grootste rechtsgeleerde aller tijden, Hugo de Groot, uit wist te ontsnappen in een boekenkist. De militaire vesting een onmisbare schakel was in de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Maar ook het decor van televisieseries als Floris en Dokter Tinus. Het slot speelt al honderden jaren een belangrijke rol in de cultuur van de regio en het omliggende Munnikenland een evengrote rol in de natuur.

Sinds januari 2021 mag het slot zich rijksmuseum noemen, een halfjaar later werd het UNESCO Werelderfgoed. Slot Loevestein en het Munnikenland zijn nu nog vaak een ‘blinde vlek’ in ons nationaal bewustzijn, ondanks dat het in het midden van Nederland ligt. Er zijn nu volop ontwikkelingen om dat tij te keren. Omdat het voor de PvdA erg belangrijk is dat cultuur en natuur voor iedereen toegankelijk is, kwam de fractie op bezoek om de ontwikkelingen met eigen ogen te bekijken.

PvdA Gelderland op bezoek bij Slot Loevestein.

Door de bereikbaarheid te verbeteren en het museum, inclusief omliggend Munnikenland, een vernieuwd imago te geven kan de regio profiteren van het slot. De natuur en cultuurhistorie worden versterkt, de regionale economie kan groeien en de infrastructuur wordt verbeterd, waar ook de inwoners van profiteren.

Er wordt geïnvesteerd in struinnatuur, verbindingen via weg en water, maar ook de verbetering van het museum. De PvdA is hier erg positief over. De fractie ziet Slot Loevestein en het Munnikenland als een bijzondere plaats waar natuur en cultuur samenkomen en waar we in moeten investeren, voor zowel inwoners als toeristen.