Zorgen over Nijmeegse asfaltcentrale, PvdA stelt vragen

22 oktober 2021
Foto: Omroep Gelderland

De afgelopen weken heeft PvdA Gelderland met grote belangstelling de discussie gevolgd die zich afspeelt rondom de asfaltcentrale in Nijmegen. “Omwonenden maken zich zorgen om hun gezondheid vanwege de uitstoot van veel meer schadelijke stoffen dan is toegestaan in de vergunning.” licht Karin Jeurink toe. “In de beantwoording van verschillende raadsvragen in Nijmegen is gebleken dat de Omgevingsdienst Regio Nijmegen in een werkgroep met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gelobbyd voor soepelere regels voor asfaltcentrales. Wethouder Wijnia schetst het beeld dat dit in opdracht van de provincie Gelderland is gebeurd. Dit roept vragen bij ons op en we willen weten of dit klopt.”

Ook raadslid Jasper Konijnenbelt van PvdA Nijmegen wil de onderste steen boven wat betreft de asfaltcentrale. “De kerntaak van een omgevingsdienst moet bestaan uit het beschermen van de leefomgeving en de gezondheid van inwoners. Het is onbestaanbaar dat dit aan de kant is geschoven ten behoeve van productiedoeleinden. In Nijmegen zitten we er bovenop en zijn blij te kunnen optrekken met onze partijgenoten in de Provinciale Staten.”

De vragen die de situatie bij ons oproept heeft PvdA Gelderland inmiddels gesteld aan Gedeputeerde Staten. We willen het volgende weten:

1. Is Gedeputeerde Staten bekend met de deelname van een medewerker van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen namens de provincie aan een expertgroep over de asfaltbranche?
  2. Is de provincie bevoegd gezag voor asfaltcentrales? Indien dit niet het geval is: wat is dan de rol van de provincie bij vergunningverlening, het toezicht hierop en handhaving van de regels rond deze centrales?
  3. Kan Gedeputeerde Staten meer delen over de verhouding tussen de omgevingsdiensten in Gelderland en de provincie over invloed op het beleid rond vergunningverlening, het toezicht hierop en handhaving van de regels? Hebben de Omgevingsdiensten in Gelderland een eigenstandige rol in het maken van beleid?

De vragen zijn openbaar gepubliceerd op de website van de provincie. Je kan deze hier vinden.