Door op 9 november 2016

Subsidieregeling ‘Stimulering sociale woningmarkt’ krijgt vervolg

Dankzij vragen van de PvdA Gelderland komt de provincie met een vervolg op de subsidieregeling ‘Stimulering sociale woningmarkt’. Deze subsidieregeling zou eigenlijk dit jaar aflopen maar de PvdA vindt het van groot belang dat hier in 2017 een vervolg aan wordt gegeven.

De druk op de onderkant van de sociale huurwoningmarkt is nog steeds hoog en er wordt een blijvende behoefte aan tijdelijke en flexibele oplossingen verwacht. De vergrijzing blijft toenemen, mensen wonen langer zelfstandig en bij verschillende kwetsbare groepen is er vraag naar betaalbare en toegankelijke woningen. Een regeling die ervoor zorgt dat partijen bij elkaar worden gebracht en projecten in gang worden gezet is dan hard nodig. Bestaande leegstaande gebouwen zouden zo bijvoorbeeld snel omgebouwd kunnen worden naar betaalbare woningen die toegankelijk zijn voor verschillende doelgroepen. Ook de provinciale monitor ‘Wonen en zorg 2016’ geeft aan dat hier behoefte aan is. Bij de behandeling van de begroting heeft de PvdA er bij GS op aangedrongen dat zij actief de gemeenten en corporaties wijst op de mogelijkheden en behoeften die er zijn op het gebied van sociale woningbouw. De druk op deze woningmarkt is zoals gezegd hoog dus we moeten aan de slag!