PvdA voert actie voor beter openbaar vervoer

24 juni 2022

PvdA Gelderland en PvdA Overijssel voeren op zaterdag 9 juli actie tegen verschraling in het openbaar vervoer. Samen met Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop en partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent vragen zij aandacht voor de problemen waar ook het oosten van het land mee te maken gaat krijgen.

Met een vuurrode Britse dubbeldekker leggen de politici de route van een inmiddels verdwenen buslijn tussen Borculo en Deventer af. Onderweg stopt het gezelschap ook in Lochem. “In de nieuwe concessies, waarbij onze regio als eerste aan de beurt is, worden de kosten die de vervoersbedrijven op de provincie verhalen veel hoger,” vertelt Statenlid Jan Daenen van de Gelderse PvdA. “Dit komt onder andere door hoge brandstofprijzen en door andere ongunstige internationale ontwikkelingen.”

De PvdA in beide provincies vindt het belangrijk dat ook inwoners van kleinere kernen kunnen rekenen op goed, betrouwbaar openbaar vervoer. “Bij fatsoenlijk openbaar vervoer horen fatsoenlijke prijzen. Lang niet iedereen kan zich een verhoging van de ritprijs veroorloven, helemaal niet nu alles al duurder wordt,” aldus het Overijsselse Statenlid Hans Nooter. “Wij willen dat de overheid investeert in openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Onze inwoners willen weten of ze straks met de bus naar school, werk of de supermarkt kunnen komen, dus er moet snel duidelijkheid komen over de toekomst van het openbaar vervoer.”

De situatie speelt nu vooral in het oosten van het land, maar gaat volgens de PvdA straks spelen in het hele land. “Wat de jeugdzorg nu is voor de gemeenten, financieel gezien, dat wordt het openbaar vervoer straks voor de provincies,” vult Daenen aan.

Ook Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop reist mee tijdens de actiedag. Hij lanceerde onlangs een plan in de Tweede Kamer om openbaar vervoer te verbeteren. “De toegang tot openbaar vervoer is een basisrecht. Het beleid van nu gaat teveel over rendementsdenken. Er wordt veel te veel gekeken naar de kille, harde cijfers van hoeveel mensen de bus pakken. Zonder te kijken naar welke functie de bus vervult in het dorp.”

Doe mee en teken de petitie ‘Openbaar vervoer als recht’!