PvdA steunt inpassingsplan Windpark IJsselwind

Door Jan Daenen op 16 november 2022

PvdA Gelderland steunt het provinciaal inpassingsplan (PIP) Windpark IJsselwind. We vinden dat het plan aan alle milieunormen voldoet en past binnen de ruimtelijke kaders. Het project is onderdeel van de Regionale Energiestrategie (RES) en de gemeente is niet tegen de komst van de windmolens. Maar dat betekent niet dat we geen buikpijn hebben van de oprechte frustratie en zorgen die de directe omwonenden met ons hebben gedeeld.

Grote, belangrijke maatschappelijke overgangen zijn geen nulsomspel. Juist bij de gezamenlijke uitdagingen, zoals het verduurzamen van onze energievoorziening, moeten we altijd oog houden voor de gevolgen voor de inwoners. Als we dat niet doen dan stokt de medewerking van hen. En als dat gebeurt, dan verliest iedereen.

De PvdA kan zich de onvrede van de omwonenden goed voorstellen: eerst een groeiend industrieterrein, dan een nieuwe weg en uiteindelijk komen er grote windmolens nóg dichter bij hun huizen. De welwillendheid en het begrip houden een keer op. Eigenlijk zouden we een nationale regeling moeten instellen, net als in Denemarken en Wallonië. Daar krijgen mensen die binnen een bepaalde straal van windmolens wonen het aanbod om uitgekocht te worden. Zo is het klimaat blij, krijgen de inwoners een goede schadevergoeding en is er geen onnodige grote overlast. Helaas hebben wij als provincie niet de macht om die regels aan te passen.

“Eigenlijk zouden we een nationale regeling moeten instellen, net als in Denemarken en Wallonië.”

Toch hoopt de PvdA dat er gezocht kan worden naar oplossingen die bijdragen aan een afname van de totale geluidsoverlast in het projectgebied. Een van die oplossingen hebben we in de oordeelsvorming al benoemd: een onderzoek of er maatregelen getroffen kunnen worden om het opstapelende geluid voor de inwoners te verlagen. Zo kan de snelheid op de aangrenzende provinciale weg verlaagd worden of kan er een geluidswal aangelegd worden. We hopen dat de gedeputeerde hierop een toezegging wil doen om het gesprek met gemeenten, initiatiefnemers en andere belanghebbenden hierover aan te gaan.

Maar we willen de inwoners niet laten vallen, ook niet nadat het inpassingsplan is uitgevoerd. De geluidsbeleving moet de komende jaren goed in de gaten worden gehouden en wanneer deze verergerd blijkt te zijn moeten er oplossingen gezocht worden om de overlast te verminderen. De overlast kan bijvoorbeeld verergerd worden door meer verkeer over de weg of meer activiteit op het industrieterrein.

De provincie moet proactief zijn en niet afwachten tot er klachten komen. Daarom dienen wij samen met de VVD, D66, GroenLinks en de SGP een voorstel in twee jaar na de bouw van de windmolens een evaluatie te houden onder de omwonenden, gericht op de geluidsbeleving. Na deze evaluatie zou er dan een gesprek moeten komen met initiatiefnemers en de gemeente of er aanpassingen nodig en mogelijk zijn.

Jan Daenen

Zeker zijn van een eerlijke toekomst. Of je wieg nu staat in een villa in Rozendaal of een corporatieflat in Arnhem-Zuid, je geboorteomgeving mag nooit bepalen welke dromen wel en niet realistisch zijn. Zolang we in ons land dat niveau van gelijke kansen nog niet bereikt hebben is de sociaaldemocratie broodnodig. Het is een eer

Meer over Jan Daenen

Waar ben je naar op zoek?