PvdA stelt vragen over Ermelose fietspaden

Door Jan Daenen op 6 oktober 2021

Op 29 september was Nico van Harten te gast bij de Open Agenda van de Provinciale Staten. Hij sprak hier namens de Ermelose afdeling van de Fietsersbond. Van Harten heeft zorgen met betrekking tot het lange wachten op de verlening van natuurvergunningen omtrent fietswegen rond Ermelo. De provincie Gelderland moet deze vergunningen verstrekken. De inspraaktekst van de Fietsersbond kan je hier lezen.

Deze vergunningen zijn nodig om de fietspaden rond Ermelo een opknapbeurt te geven en de nodige verbredingen uit te voeren. Dit is belangrijk om de bewoners en de vele toeristen in het gebiede een comfortabele en veilige reis te bieden. Door het toegenomen fietsverkeer, met name door de ontwikkeling van e-bikes en het schoolverkeer, is de verbreding vooral vanuit veiligheidsoogpunten een absolute must. Dit past ook binnen de visie voor een bereikbaar Gelderland, de Mobiliteitsvisie, die eerder door Provinciale Staten is vastgesteld.

In deze visie staat dat het aantal fietsbewegingen moet stijgen in het totaal aantal vervoersbewegingen en dat de veiligheid van fietsers de hoogste prioriteit is van de provincie.

De veiligheid van fietsers is de hoogste prioriteit.

In 2019 zijn op verzoek van de provincie alle vergunningen voor de verschillende fietspaden rond Ermelo onder één projectnummer aangevraagd. Dus ook de fietspaden die aan minder natuureisen hoeven te voldoen. Sommige van die fietspaden liggen in een zogenoemd Natura 2000-gebied, waardoor het vanwege de stikstofproblematiek soms lastiger is om een vergunning te verlenen. Alleen: veel andere fietspaden liggen niet in zo’n gebied. Voor deze groep zou de vergunningverlening slechts een formaliteit moeten zijn.

We zijn nu tweeënhalf jaar verder en er is nog geen enkele vergunning verleend aan de gemeente. De PvdA, SGP, D66 en het CDA maken zich hier zorgen over. Dit moet toch veel sneller kunnen?

Beeld: Heel Gelderland Fietst. © Provincie Gelderland

Om duidelijk te krijgen wat hier nu eigenlijk mis gaat en wat er verbeterd zou moeten worden hebben we vragen gesteld aan de gedeputeerde. De vragen zijn deels gericht op deze situatie in Ermelo. We hopen dat de gemeente zo snel mogelijk aan de slag kan met het opknappen en veiliger maken van de fietspaden.

Daarnaast willen we de onderste steen boven krijgen en vragen we ook of deze problematiek van trage vergunningverlening aanwezig is bij andere projecten in Gelderland. Zo vragen we of er vaak wettelijke termijnen worden overschreden, of de gedeputeerde een lijst kan aanleveren met alle projecten waarbij de vergunningen vertraagd zijn, de bijbehorende redenen bij de vertragingen en willen we van de gedeputeerde weten hoe deze problemen op korte termijn opgelost kunnen worden. Het document met de vragen kan je hier vinden.

We willen de onderste steen boven krijgen en vragen we ook of deze problematiek van trage vergunningverlening aanwezig is bij andere projecten in Gelderland.

Als PvdA blijven we scherp in de gaten houden of aanvragers van vergunningen binnen de gestelde tijd horen of ze een natuurvergunning kunnen krijgen. Dit is erg belangrijk voor een betrouwbare overheid die er is voor de inwoners. In het unieke geval van de stikstofproblematiek begrijpen we dat er soms vertragingen kunnen ontstaan, maar dan is het wel van groot belang dat de redenen en verwachtingen met de aanvragers worden gedeeld.

Daarnaast vinden we het onacceptabel dat wanneer blijkt dat door een verzoek van de provincie zelf, in dit geval de aanvraag onder slechts één projectnummer, de fietspaden die anders wel snel een vergunning zouden hebben gekregen alsnog vertraging oplopen. De gedeputeerde moet er wat ons betreft voor zorgen dat deze natuurvergunning snel verleend wordt.

Op deze manier dragen we er aan bij dat alle Gelderlanders zeker kunnen zijn van een betrouwbare overheid en een veilige fietsreis.

Jan Daenen

Zeker zijn van een eerlijke toekomst. Of je wieg nu staat in een villa in Rozendaal of een corporatieflat in Arnhem-Zuid, je geboorteomgeving mag nooit bepalen welke dromen wel en niet realistisch zijn. Zolang we in ons land dat niveau van gelijke kansen nog niet bereikt hebben is de sociaaldemocratie broodnodig. Het is een eer

Meer over Jan Daenen

Waar ben je naar op zoek?