PvdA maakt zich zorgen over World Food Experience, stelt vragen

1 november 2022
Beelden: WorldFoodCenter.net

Op 12 oktober 2022 heeft de Stichting World Food Experience een presentatie gegeven aan de Provinciale Staten van Gelderland. Doel van deze presentatie was om de Statenleden te informeren over de voortgang van het project. Naast de presentatie heeft de stichting ook een brief ontvangen met een uiteenzetting van de voortgang. Naar aanleiding van de presentatie en de brief maakt de PvdA zich zorgen en hebben we samen met GroenLinks, VVD en CDA een aantal vragen gesteld aan de gedeputeerde.

Het blijkt namelijk dat de World Food Experience vertraging heeft opgelopen. Zo zou er op 1 september 2022 volgens de subsidievoorwaarden een dekkingsplan moeten liggen. In dit plan moeten we kunnen lezen hoe het totaalbedrag van de begroting van het project wordt gefinancierd. Er is uitstel aangevraagd tot 1 juni 2023, de gedeputeerde heeft het uitstel toegekend.

Naar aanleiding van de presentatie die we hebben gekregen zijn er een aantal vragen. Deze hebben we samen met GroenLinks, VVD en CDA gesteld. We willen bijvoorbeeld weten hoe het staat met de uitvoering van het aangenomen voorstel van de PvdA om het bedrijfsleven bij het World Food Experience te betrekken. Dat voorstel kan je hier nog eens teruglezen.

In het voorstel stelde de PvdA voor dat de gedeputeerde de stichting zou stimuleren om fondsen te werven binnen het bedrijfsleven. Sponsoring vanuit bedrijven is namelijk niet alleen nuttig om het plan te kunnen betalen, maar getuigt ook van draagvlak in de samenleving.

Daarnaast schrijft de Stichting World Food Experience in een brief aan de Provinciale Staten dat het project vertraging oploopt en dat er zorgen zijn dat het op een gegeven moment niet meer levensvatbaar zal zijn. In het voorstel van de PvdA, dat werd aangenomen, valt te lezen dat er geen extra geld vanuit de provincie naar het project zal gaan. Daarom willen we graag weten wat de stichting doet om binnen hun budget te blijven, maar ook of er gewerkt wordt aan andere plannen.

Benieuwd naar onze vragen aan de gedeputeerde? Je kan ze hier lezen. We verwachten het antwoord van de gedeputeerde binnen dertig dagen te krijgen.

Een impressie van het te realiseren World Food Experience. © World Food Experience

Waar ben je naar op zoek?