PvdA Gelderland zoekt kandidaten!

1 juli 2022

Op 15 maart 2023 worden gelijktijdig de verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen gehouden. Om als PvdA het verschil te kunnen maken willen wij een goede lijst met de beste kandidaten voor de verkiezingen!

Profielen

Op 25 juni 2022 heeft de gewestelijke ledenvergadering de profielschetsen vastgesteld voor de Staten- en waterschapsverkiezingen. Deze profielschetsen zijn een richtlijn voor de kandidaten voor de Provinciale Staten, de waterschappen en de kandidaat-lijsttrekker.

Aanmelden als kandidaat

Leden van de Partij van de Arbeid die zich willen kandideren voor de Provinciale Staten en/of de waterschappen kunnen tot en met 31 augustus 2022 solliciteren. Hiervoor dient een motivatiebrief en een CV naar [email protected] gestuurd te worden.

Om praktische redenen zien we de sollicitatie graag per mail tegemoet. Verder verzoeken we om een digitale pasfoto mee te sturen.

Wanneer er ook gesolliciteerd wordt voor het lijsttrekkerschap voor de Provinciale Staten of de waterschappen, dan verzoeken wij dit te vermelden in de motivatiebrief. Gesprekken met de kandidaten voor de lijsttrekkerschappen zullen plaatsvinden tussen 1 en 11 september 2022.

PvdA-leden die zich kandidaat willen stellen voor een waterschap worden verzocht om duidelijk aan te geven voor welk waterschap dat is. Sommige plaatsen in ons gewest vallen onder meerdere waterschappen. Hierbij is het woonadres bepalend voor de kandidatuur.

Kandidaat worden voor zowel Provinciale Staten als een waterschap?

Mocht een PvdA-lid zich willen kandideren voor zowel de Provinciale Staten als een waterschapsbestuur, dan kan dit door twee aparte aanmeldingen in te sturen. Hierbij dient een aanmelding gericht te zijn op de Provinciale Staten, de andere op het betreffende waterschapsbestuur.

Hoewel het twee verschillende functies zijn, zowel inhoudelijk als qua tijdsbeslag, willen we als gewestelijk bestuur iedereen een kans geven. Hiermee kunnen we de beste plek zoeken voor goede kandidaten.

Bijzonderheden

Voor zowel de Provinciale Staten als de waterschappen geldt dat wij streven naar een diverse samenstelling van de fractie.

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zal de kandidaatstellingscommissie eerst een brievenselectie maken. Er bestaat dus de mogelijkheid dat een persoon niet wordt uitgenodigd voor een eerste gespreksronde. Over de gespreksrondes en de uitnodigingen hiervoor zal de kandidaatstellingscommissie contact opnemen met de leden die zich als kandidaat hebben aangemeld.

Vragen?

Mochten er nog vragen zijn over de procedure rond de kandidaatstelling dan kunnen deze gestuurd worden aan Marjan van Munster via [email protected].