PvdA Gelderland zoekt bestuursleden!

11 november 2019

PvdA Gelderland zoekt nieuwe bestuursleden, waaronder een voorzitter en een secretaris.

Het gewestelijk bestuur heeft niet de taak om politiek-inhoudelijk richting te geven aan de partij in Gelderland, maar zorgt ervoor dat de richting wordt uitgezet en uitgedragen door de juiste mensen en instanties en dat het gebeurt in overeenstemming met landelijke en provinciale richtlijnen. PvdA Gelderland heeft onlangs een nieuw werkplan vastgesteld waarin ledendemocratie centraal staat.

Om de vernieuwingen in het democratisch proces op een goede manier te leiden en daarbij de betrokkenheid van de plaatselijke afdelingen te vergroten, wil het bestuur zich vernieuwen en uitbreiden.

Daarnaast treden de voorzitter en de secretaris af omdat hun termijn afloopt en ze niet herkiesbaar zijn, zodat we ook voor die functies vacatures hebben. Het bestuur streeft naar een diverse samenstelling.

Functieprofielen:

Voorzitter

Als voorzitter van het gewest Gelderland van de PvdA ben je belast met de algehele leiding van het gewestelijk bestuur. Je organiseert (mede) de bestuursactiviteiten en treedt naar buiten toe op als vertegenwoordiger van het gewestelijk bestuur. Je bent het gezicht van het gewest en draagt, samen met andere bestuursleden, zorg voor de communicatie en publicatie naar de pers, leden en afdelingen binnen het gewest. Je leidt de bestuursvergaderingen en de ledenvergaderingen van het gewest.

Naast de taken van ieder bestuurslid heeft de voorzitter de volgende speciale taken:

• Samen met de secretaris opstellen van een werkplan, om inzicht te bieden in de activiteiten over een komende periode.
  • Samen met de secretaris voorbereiden van de bestuursvergaderingen en ledenvergaderingen.
  • Het volgen van het functioneren van de Statenleden en leden van de waterschappen van de Partij van de Arbeid. Daartoe houdt de voorzitter jaarlijks functioneringsgesprekken met de Statenleden, samen met de fractievoorzitter. Daarbij maakt hij/zij afspraken met het Statenlid over verbetering en het verkrijgen of verbeteren van bepaalde competenties.

Wie zoeken we?

• Je hebt een inspirerende, doortastende, wervende en samenwerkingsgerichte persoonlijkheid.
  • Je bent gemotiveerd en in staat om vernieuwing binnen de partij aan te jagen en te faciliteren.
  • Je beschikt over een maatschappelijk netwerk en een netwerk binnen de PvdA Gelderland.
  • Je hebt aantoonbare ervaring in bestuurlijke omgevingen, waaronder in het leiden van vergaderingen.

De tijdsbesteding varieert per periode. De gewestelijk voorzitter besteedt gemiddeld 10 uur per week aan zijn functie. In verkiezingstijd zal het aantal uren duidelijker hoger zijn.

Secretaris

De secretaris is de spil in het bestuurlijke web. Door vergaderingen te plannen, te organiseren en  te notuleren, afspraken te bewaken en te fungeren als aanspreekpunt voor leden en afdelingen, zorgt hij/zij ervoor dat het bestuur zich op zijn kerntaken kan richten.

Naast de taken van ieder bestuurslid heeft de secretaris de volgende speciale taken:

• Het organiseren en bijeenroepen van bestuursvergaderingen, gewestelijke ledenvergaderingen en themabijeenkomsten.
  • Verslaglegging van deze vergaderingen.
  • Berichtgeving vanuit het bestuur op de website, in nieuwsbrieven en anderszins.
  • Maken van termijnagenda’s.
  • Fungeren als aanspreekpunt van het bestuur voor leden, het landelijke partijbureau en het Statenfractiebureau. In dat kader het beheer van de mailbox van PvdA Gelderland.
  • Bewaken van afspraken, procedures en termijnen.
  • Organiseren van wervings-, selectie- en benoemingsprocedures van bestuursleden.
  • Beheer van het bestuursarchief.

De tijdsbesteding is ongeveer 6 uur per week.

Wie zoeken we?

• Je hebt een goed inzicht in besluitvormingsprocessen. Je kunt efficiënte en effectieve processen ontwerpen en inrichten.
  • Je bent een vaardige notulist en je hebt de nodige precisie in het vastleggen van data, vergaderruimten en afspraken.
  • Je ontleent je werkplezier niet in de eerste plaats aan het uitoefenen van politieke invloed, maar aan het gesmeerd lopen van vergaderingen, bijeenkomsten, contacten met andere organen, interne communicatie enzovoorts.

Bestuurslid

Als bestuurslid ben je medeverantwoordelijk voor het goed functioneren van de organisatie van de Partij van de Arbeid in Gelderland. Daar horen de volgende taken bij:

• Onderhouden van de contacten met Provinciale Staten en de waterschappen. In dat kader het periodiek bijwonen van fractievergaderingen (dat is een taak die verdeeld wordt over de bestuursleden).
  • Onderhouden van contacten met, en op verzoek ondersteunen van,  de afdelingen en regio’s.
  • Bijwonen  van de Verenigingsraad.
  • Scholing.

Naast deze taken zijn er taken die ieder bestuurslid op zich kan nemen, zoals het inwerken van nieuwe bestuursleden.

En dan zijn er natuurlijk de taken rond de Staten- en Waterschapsverkiezingen. Het bestuur verandert in de periode die hieraan voorafgaat ten dele (de reguliere taken gaan gewoon door) in een projectorganisatie. Kernfuncties in deze projectorganisatie zijn:

• Coördinator kandidaatstelling Statenverkiezingen.
  • Coördinator kandidaatstelling Waterschapsverkiezingen.
  • Campagnecoördinator.

Gemiddeld besteedt een bestuurslid ongeveer 4 uur per week aan haar/zijn functie.

Wie zoeken we?

Je hebt zin om je actief voor de PvdA in te gaan zetten. Je kunt mensen enthousiasmeren, kunt onconventioneel denken, bent scherp in discussies, maar je zoekt ook naar consensus. Je weet wat besturen inhoudt, liefst doordat je al ervaring hebt opgedaan in andere besturen.

Interesse?

Stuur vóór 21 november een mail met je motivatie en je CV naar het gewestelijk bestuur via [email protected].

Waar ben je naar op zoek?