PvdA Gelderland wil dat de provincie meedoet aan Orange The World

27 mei 2020

In mei 2019 heeft PvdA Gelderland het College van Gedeputeerde Staten opgeroepen om mee te doen met Orange The World. Met deze internationale actie voert UN Women een bruisende campagne tegen geweld tegen vrouwen. Dit doen ze samen met ministeries, gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties.

In de beantwoording gaf gedeputeerde Van ’t Hoog aan dat volgens hem de kleur oranje teveel geassocieerd wordt met voetbal en het koningshuis. Hij vindt aansluiting bij een alternatieve actie een beter idee en geeft aan dat er inderdaad wel aandacht voor Orange The World wordt gevraagd via de socialmediakanalen van de provincie zelf.

De VVD vraagt zich hardop af hoeveel moeite het is om een lamp te plaatsen en de knop in te drukken om het Huis der Provincie oranje uit te lichten. Zij waren dan ook van mening dat dit gewoon moet gebeuren.

Ook wij vroegen toen om in 2020 mee te doen met Orange The World. De gedeputeerde zelf wilde nog niet spreken over dit jaar. Wij blijven ons in ieder geval inzetten voor een — zichtbare — campagne om een eind te maken aan geweld tegen vrouwen, óók in Gelderland.

En het is zover: we leven al een tijdje in 2020.

Vandaag heeft PvdA Gelderland vragen gesteld en nogmaals de oproep gedaan aan de gedeputeerde om dit jaar mee te doen met Orange The World. Deze vragen zijn mede ingediend door CDA, ChristenUnie, VVD, D66, GroenLinks, SP, PvdD, Forum voor Democratie en 50Plus. Alleen de SGP en de PVV dienen niet mee in.

Marilyn A-Kum: “Er is een enorme toename van huiselijk geweld tijdens deze coronscrisis. Hierdoor is deze actie misschien wel actueler dan ooit.” Antonio Gúterres, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, uitte onlangs zijn zorgen over deze stijging. Wereldwijd heeft 1 op de 3 vrouwen te maken met huiselijk geweld, tijdens de coronacrisis is dit aantal aan het stijgen.

“Vorig jaar deden zoveel decentrale overheden al mee. Van Delfzijl tot Middelburg en van Texel tot aan Maastricht. Het was dan ook een grote teleurstelling dat Gelderland besloot de boot af te houden. Zelfs na de mondeline vragen die de PvdA stelde ging er geen oranje lichtje branden bij de gedeputeerde.”

“Zelfs na de mondeline vragen die de PvdA stelde ging er geen oranje lichtje branden bij de gedeputeerde.”

In 2019 deden ruim 150 gemeenten en 8 provincies mee met deze actie door een gebouw, brug, fontein, standbeeld of ander kenmerk uit te lichten. In sommige gevallen werd er ook een evenement aan de actie gekoppeld.

De partijen die dit jaar de vragen stellen zijn van mening dat de provincie deze actie tegen geweld tegen vrouwen wereldwijd moet steunen en stellen het College van Gedeputeerde Staten onderstaande schriftelijke vragen:

1. Is de gedeputeerde het met ons eens dat wij dit jaar mee moeten doen aan de actie Orange The World?
  2. Kan de gedeputeerde ons toezeggen dat de provincie Gelderland ieder jaar meedoet met Orange The World?
  3. Gaat de gedeputeerde er dus voor zorgen dat het Huis der Provincie oranje wordt uitgelicht in de periode van 25 november (de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen) en 10 december (de Internationale Dag van de Rechten van de Mens)?
  4. Welke verdere stappen gaat de gedeputeerde zetten om Orange The World te ondersteunen? Zal dit alleen gebeuren door het oranje uitlichten van het Huis der Provincie of wordt er ook een evenement of een actie op social media georganiseerd?

We kijken uit naar de antwoorden.

Waar ben je naar op zoek?