PvdA en D66 willen meer koele klassen in Gelderland

Door Jan Daenen op 7 juli 2021

Vandaag stelt de provincie Gelderland het programma Klimaatadaptatie vast. Klimaatadaptatie houdt in dat wij onze omgeving, waar mogelijk, aanpassen aan de klimaatverandering. Het actieplan van Peter Kerris is hiervoor een eerste stap.

Hoewel we in de provincie nog wel eens verschillen van mening over bijvoorbeeld de oorzaak van de steeds extremere temperaturen en toenames van overstromingen zijn we het over een ding wel eens: het belang van aanpassen aan de nieuwe situatie. Daarom is dit actieplan ook zo belangrijk. Want we moeten eraan wennen dat klimaatadaptatie steeds belangrijker wordt en de komende decennia op onze agenda’s zal staan.

“We moeten eraan wennen dat klimaatadaptatie steeds belangrijker wordt en de komende decennia op onze agenda’s zal staan.”

De kunst van efficiënt adaptatiebeleid is niet alleen richten op symptoombestrijding, zoals we nu in Breedeweg doen, maar juist inzetten op het voorkomen van symptomen. Het programma en het bijbehorende actieplan doet het allebei. Daar waar we al te laat zijn lossen we symptomen op en daarnaast anticiperen we op mogelijke toekomstige effecten van klimaatveranderen. Dit doen we door bijvoorbeeld hitteplannen te maken, de bebouwde omgeving aan te passen en het toekomstbestendig maken van onze bodem en ons watersysteem. Op deze manier zorgen we ervoor dat alle Gelderlanders zeker kunnen zijn van een veilige toekomst. Daar is de PvdA blij mee.

Maar toch missen we nog iets. Een punt wat dit actieplan in onze ogen steengoed zou maken. De kaft van het actieplan zegt veel: oudere mensen met hun voeten in een verkoelend badje. Het is enorm belangrijk dat we hittestress bij senioren aanpakken, omdat het levensbedreigend kan zijn. Maar samen met TAUW en de provinciale organisatie constateren wij dat ook jongeren flink last hebben van de hitte.

Toen ik dit hoorde bracht het mij terug naar 2013. Het was een bloedhete zomerdag en ik zat in de les bij wiskunde. Door de hitte in het lokaal ging de docent van z’n stokje. Hij kwam wat ongelukkig neer, maar ik kon hem enigszins opvangen tot hij weer bij kennis kwam. De afgelopen jaren heb ik van meerdere leerlingen en docenten gehoord dat het tijdens warme zomerdagen niet te doen is in de klaslokalen. We zien dan ook graag dat dit probleem ook wordt aangepakt en daarom dienden we samen met D66 een motie in.

“Het was een bloedhete zomerdag en ik zat in de les bij wiskunde. Door de hitte in het lokaal ging de docent van z’n stokje.”

In deze motie vroegen wij de gedeputeerde om samen met gemeenten, GGD’s en andere betrokken organisaties in kaart te brengen wat er nodig is om meer projecten voor energiezuinige koele schoolgebouwen voor kinderopvang, basis- en voortgezet onderwijs te realiseren in Gelderland en daarbij rekening houdend met de COVID19-middelen voor ventilatie. Daarnaast wilden we bij de behandeling van de begroting voor 2022 opties ontvangen voor meer koele klassen met een educatief element voor ouders en leerlingen.

Dit sluit aan bij een eerder plan van ons wat ten uitvoer is gebracht, namelijk de Groene Schoolpleinen.

We zijn tevreden dat de gedeputeerde een toezegging heeft gedaan voor een verkenning hiernaar. Zo worden verschillende mogelijkheden bekeken om koelere klassen te krijgen, waarvoor wij op onze beurt dan weer financiële dekking kunnen vinden. Hierdoor hebben wij de motie kunnen intrekken en gaat de gedeputeerde aan de slag voor een koele klas!

Jan Daenen tijdens de Statenvergadering op 7 juli 2021.

Jan Daenen

Zeker zijn van een eerlijke toekomst. Of je wieg nu staat in een villa in Rozendaal of een corporatieflat in Arnhem-Zuid, je geboorteomgeving mag nooit bepalen welke dromen wel en niet realistisch zijn. Zolang we in ons land dat niveau van gelijke kansen nog niet bereikt hebben is de sociaaldemocratie broodnodig. Het is een eer

Meer over Jan Daenen