Ons voorstel over ‘Inclusie’ is aangenomen!

9 november 2022

De antropoloog Jitske Kramer verwoordt het begrip inclusie mooi: “Hoe ben je samen mens, hoe ben je een goed mens samen met andere mensen en hoe ben je helemaal een goed mens met de mensen die je eigenlijk niet mag en/of niet begrijpt. Dat is het leven, dat is inclusie. En hierbij moet je willen openstaan om geraakt te worden door wat een ander zegt en doet en van elkaar leren, zodat je je kennisniveau verlegt.”

In de Begroting 2023 wordt er aandacht gegeven aan het Programma Vrijheid, met oog voor herdenken en het maken van een link tussen heden en verleden. Dat doen we ook door de afschaffing van de Trans-Atlantische Slavenhandel te herdenken. De PvdA is verheugd dat er volgend jaar een kunstwerk wordt onthuld ter ere van Keti Koti. Dit is voortgekomen uit een initiatief van onze partij. Volgend jaar is het precies 150 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft én het valt samen met de excuses die het kabinet zal maken: qua moment komt het dus prachtig uit.

“De PvdA is verheugd dat er volgend jaar een kunstwerk wordt onthuld ter ere van Keti Koti.”

Twee jaar geleden is er een Initiatiefgroep Inclusie gestart in de Provinciale Staten. Naast de PvdA nemen ook GroenLinks, CDA, VVD, D66, SP, 50Plus, Partij voor de Dieren en de ChristenUnie hieraan deel. In verschillende waardevolle en bevlogen gesprekken hebben we onderzocht wat inclusie voor ons betekent. Dat deden we zowel binnen als buiten het provinciehuis. Er werd gesproken met elkaar, maar ook met gedeputeerden, de griffie, ambtenaren enzovoorts. De PvdA heeft hiervan genoten en wil graag alle partijen bedanken voor de fijne samenwerking.

De uitkomst van alle gesprekken is dat er al veel gaande is op het gebied van inclusie, maar dat er behoefte is aan een brede en integrale aanpak. Daarom hebben een voorstel gedaan om dit op te nemen in deze begroting. Dit voorstel zorgt ervoor dat er een integrale aanpak komt: het brengt alle beleidsterreinen samen om tot een gemeenschappelijke visie op inclusie te komen. We zijn blij dat de Provinciale Staten dit voorstel in grote meerderheid heeft aangenomen!

Daarnaast werd er nog een voorstel van GroenLinks en anderen besproken. Deze hebben wij van harte hebben gesteund. Dit voorstel brengt een goed idee om de nieuwe Statenleden bewust te maken van onbedoelde en onbewuste vooroordelen. De PvdA is verwachtingsvol over een toekomst waar we samen als mensen en als provincie verder bouwen aan een inclusieve organisatie die dit vol trots uitdraagt. Zo werken wij samen aan een Gelderland voor alle Gelderlanders!