Provinciale Staten neemt motie over Startversneller aan

24 september 2020

Sinds mei 2018 bestaat in Gelderland de zogenoemde Startversneller, een instrument om startende ondernemers te helpen. Uit evaluaties van Panteia en ITS blijkt dat dit instrument zorgt voor een verhoogde kans dat startende ondernemingen na vijf jaar nog bestaan. Het begeleiden van deze starters levert een bijdrage aan de werkgelegenheid in Gelderland en past om die reden ook goed binnen die doelstellingen van het coalitieakkoort Samen voor Gelderland en de Omgevingsvisie Gaan voor Gaaf Gelderland. Hierin staat dat de provincie wil werken aan een robuuste en toekomstbestendige Gelderse economie.

In deze tijd, waarin de economie het zwaar heeft, is het stimuleren van startende ondernemers een belangrijke prioriteit. Het is belangrijk dat zij kunnen blijven bestaan. De  Startversneller is op dit moment het enige economische instrument waar deze ondernemers een beroep op kunnen doen. Wij zijn van mening dat deze startende ondernemers een waardevolle bijdrage leveren aan de regionale economie en willen daarom dan ook graag dat dit instrument blijft bestaan.

Juist in deze crisis moeten de starters een goede kans krijgen. Daarom dienden wij gisteren samen met CDA, SP, D66, 50PLUS, Forum voor Democratie en de ChristenUnie een motie in om de Startversneller als integraal programma voort te zetten. Dit integrale programma behelst intake, ondernemerstest, trainingen, workshops, netwerkbijeenkomsten, coaching en een eindgesprek. Tevens willen we dat er geen focus wordt aangebracht binnen de doelgroep voor de Startversneller en vragen we de gedeputeerde  om binnen drie maanden met een concreet voorstel te komen van de uitwerking van deze motie. In dit voorstel dienen een of meerdere dekkingsmogelijkheden opgenomen te zijn.

We zijn blij dat bijna alle partijen in de Provinciale Staten van Gelderland de motie steunden en daarmee de startende ondernemers in Gelderland een goede kans willen geven. Alleen PVV en Partij voor de Dieren stemden tegen de motie.