Marilyn A-Kum houdt maidenspeech in Provinciale Staten

13 november 2019

Vandaag tijdens de vergadering van de Provinciale Staten heeft Marilyn A-Kum haar maidenspeech als Statenlid gehouden. Dit deed ze tijdens de behandeling van het beleidsprogramma Onderwijs en Arbeidsmarkt.

Ze nam ons mee naar haar jeugd. Marilyn vertelde over de school waar ze onderwijs heeft gevolgd, De Akker, waar ze les kreeg van meester Honing. Ze sprak over een veilige tijd van leren, spelen, haar kennismaking met boerenkool, maar ook over de gevreesde Citotoets.

Maar dan de dag van vandaag: een tijd vol stakingen en protesten. Het boerenprotest, het bouwprotest, maar ook de staking van leraren. De laatstgenoemde was weliswaar zonder tractoren en bouwmaterieel, maar ook zonder inmenging van de politie en ME.

“Het ene protest is duidelijk aanwezig, het andere krijgt minder aandacht en dat zie je aan de opbrengst: er komt structureel geen cent bij voor de docenten.” vertelde Marilyn. “Liever wordt er op structurele basis €400 miljoen geïnvesteerd in het verlagen van de hoogste belastingschijf. Dat is de keuze die gemaakt wordt, want dat is blijkbaar de topprioriteit. Wat de PvdA betreft een uitermate teleurstellende keuze.”

PvdA Gelderland wil zeker zijn dat ieder kind een leraar voor de klas heeft, goed onderwijs en ook zeker voor kwetsbare kinderen. “Wij luisteren nu niet naar de docenten die onze kinderen opleiden. Dat wij zo met hen omgaan is voor de PvdA een groot punt van zorg.”

Marilyn vervolgt: “Onze kinderen hebben die zekerheid nodig. Goede leraren zoals ik vroeger onder andere meester Honing had.” Ook uitte ze haar frustratie: “Wanneer dringt het nu eens door dat onderwijs geen kostenpost is, maar juist een investering?”

Een investering in onze kinderen, onze samenleving en in de toekomst van ons allemaal. “De kansen op de arbeidsmarkt beginnen op school, al in de eerste groep.” vertelde Marilyn. “Dit gaat door tot het einde van de opleidingen en studies die daarop volgen.”

Goed onderwijs begint bij goede leraren. “En geen goed onderwijs houdt een slechtere positie op de arbeidsmarkt in.” aldus Marilyn. “Het programma Onderwijs en Arbeidsmarkt levert een bijdrage aan de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt. Dit programma doet dat vanuit een menselijk oogpunt, gezamenlijk met werkgevers, gemeenten en andere betrokken partijen.” Dit is belangrijk voor de fractie van PvdA Gelderland.

“Wij faciliteren en jagen daarin aan. Als dat met dezelfde snelheid gaat als waarmee gedeputeerde Peter Kerris dit programma heeft neergelegd in de Staten, dan is dat wat ons betreft een uitstekend tempo. Onze complimenten daarvoor aan de gedeputeerde en betrokken ambtenaren!”

“De genoemde domeinen in het programma en de drie gekozen hoofdlijnen beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusie steunen wij van harte.” Vooral op de inclusie zoomde Marilyn nog even in.

“Inclusie zit in mijn hart, het was voor mij de drijfveer om politiek actief te worden.” vertelde Marilyn de Statenleden. “Mensen vanuit zichzelf in hun kracht zetten, dat is wat inclusie voor mij betekent.”

“Hoe groter de verschillen, hoe beter je elkaar aanvult.” Volgens Marilyn kom je tot een inclusieve samenleving door met elkaar in gesprek te gaan, te blijven en samen aan de slag te gaan. Doelen stellen en de weg er naartoe schrijven en daarna bewandelen. “And last but not least: investeren. Ik hoop dat we over niet al te lange tijd inclusie van de agenda kunnen afhalen omdat het een feit is.”

PvdA Gelderland is erg tevreden over het beleidsprogramma Onderwijs en Arbeidsmarkt. “We hebben wel nog een aantal wensen die we aan gedeputeerde Kerris mee willen geven.” deelde Marilyn mee.

1. “Zoals ik uit mijn eigen praktijkervaring weet, is er nog aandacht nodig voor vrouwelijke statushouders. Zij blijven achter als het gaat om goed onderwijs en doorstroming op de arbeidsmarkt. Aandacht hiervoor wensen wij.”

2. “De inburgering van nieuwe Nederlanders gaat veranderen, grote groep die in de gaten gehouden moet worden als het gaat om aansluiting op onderwijs vanwege goede taalniveau. Ook hier wensen wij aandacht voor.”

3. Samen met een aantal andere partijen dienen wij een motie in. “Wij willen dat de effectiviteit van het beleid gemeten gaat worden.”

4. “Wij vragen de gedeputeerde om aan te geven of een diversiteitsscan onderdeel kan gaan uitmaken van de werkwijze van de provincie om vooraf effectiviteit te bepalen van het gekozen beleid.”

5. “Wij willen graag dat onderwijs en arbeidsmarkt breder te borgen in portefeuilles voor een integrale aanpak.”

Met deze wensen besloot Marilyn haar maidenspeech in de Provinciale Staten van Gelderland die kon rekenen op vele felicitaties van collega-Statenleden en de Commissaris van de Koning.

Marilyn A-Kum tijdens haar maidenspeech.

Waar ben je naar op zoek?