6 februari 2014

IN MEMORIAM: Meine Pit

Op 1 februari 2014 is Meine Pit, geboren in 1931, overleden.

Voormalig Gelders Eerste Kamerlid voor de PvdA (1987-1991 en 1993-1999), die in 1995 dankzij voorkeurstemmen zijn zetel behield. Voormalige vakbondsbestuurder, personeelschef van Simmonds Precision Brummen en Saab/Scania Zwolle en directeur van het Gemeenschappelijk Begeleidingsinstituut Ondernemingsraden. In de Eerste Kamer was hij woordvoerder economische zaken en landbouw; hij stemde als enige van zijn fractie tegen de Betuwelijn.

Deze korte samenvatting tekent Meine ten voeten uit als een sociaal bewogen en eigenzinnig mens. Een voormalig medewerker herinnert zich dat hij bij Simmonds binnengehaald werd omdat hij de taal van het personeel sprak; de organisatiegraad was er vrijwel honderd procent en er was een sterke ondernemingsraad. Meine was echter bepaald geen verlengstuk van de directie; hij heeft er onder andere voor gezorgd dat het verschil in rechtspositie tussen beambten en arbeiders werd opgeheven.

Hij was tweemaal voorzitter van het Gewest en lid van de partijraad van de PvdA van 1972 tot 1987. Meine was een geducht debater en een invloedrijke partijman.