Door op 22 december 2015

Het loon van de angst is nooit genoeg

Met verbijstering volg ik in Bamako de taferelen in Geldermalsen. Waar mijn Afrikaanse thuis herstelt van de schrik van een laffe aanslag, waarbij meer dan 20 onschuldige mensen zijn omgekomen, zie je beelden van grof geweld uit een Betuws dorp.
Wat nog het meest verbijstert, is dat er zich soms een soort begrip aftekent voor een losgeslagen meute. Burgemeester Miranda de Vries heeft lef, steekt haar nek uit en krijgt de volle laag, letterlijk en figuurlijk. Pleidooien voor een betere communciatie, transparantie, een minder gehaaste besluitvorming ed. zijn nu niet opportuun. Als de ratten uit de holen komen, zijn het sprookjes: de rattenvanger van Hamelen kon mooi fluiten, maar aan zijn concert is nu geen behoefte. Als raadsleden en hun gezin bedreigd worden, een burgemeester hetzelfde overkomt, rest maar 1 reactie. Rug recht en doorgaan, alle andere reacties suggereren dat geweld effectief kan zijn, wat het niet is! Het gevaar is groot dat de ratten zich snel vermenigvuldigen en ze weten dat het loon van de angst nooit genoeg is. Miranda de Vries, de raad van Geldermalsen verdienen onvoorwaardelijke steun.
Ik las een vergelijking met de bestorming van de Bastille, hoe bedwelmd kun je zijn door vuurwerkbommen. De bestorming van de Bastille was de ultieme uitlaadklep van een volk dat door een reeks Lodewijken, waaronder de Zonnekoning was onderdrukt. Dat is de situatie in Geldermalsen en ook in Nederland niet en Wilders is geen Voltaire…….
Geldermalsen is een oerdegelijk, rijk dorp met een bevolking die doorgaans niet zou mogen klagen (misschien over het weer). Een fors deel van het geweld komt niet uit Geldermalsen maar van buiten. Dat baart meer zorg. Kennelijk zijn onze veiligheidsdiensten niet in staat dit soort erupties te zien aankomen. Er is sprake van structureel geweld in rechts extremistische zin. Dat vraagt om een reactie, stevige straffen en onderzoek naar onderliggende patronen.

Is het hiermee klaar? Nee natuurlijk niet. Het herstel van democratische verhoudingen kost tijd, ook in Geldermalsen. Dat vraagt ruimte voor experimenten, in dorpen, buurten en met andere vormen van invloed op besluitvorming. Aanvullend op wat we nu hebben. Wel in het besef dat er besluiten blijven bestaan waar mensen zich niet in kunnen vinden. Dat gegeven mag niet leidend worden en al helemaal niet als ongefundeerde angst basis voor verweer is. Voortdurend gaat het over alleenstaande mannen, over de islam als bron van gevaar, over te veel drukte etc. Culemborg heeft in 1998 een besluit genomen over 500 asielzoekers, 2 stevige avonden, niet over het terugdraaien van het besluit maar over de inpassing. 1e avond een hoop kabaal, 2e avond veel instemming. Toen de asielzoekers moesten vertrekken, jaren later, veel tranen….. Het kan verkeren.
De raad van Geldermalsen komt in januari terug, dat is goed. Ik mag hopen dat het voornemen niet wordt teruggedraaid, aanpassing prima maar niet in getal maar in voorzieningen die getroffen worden. Maak helder hoe je mogelijke problemen wilt opvangen, laat zien wat het aan werk oplevert, wat het voor de infrastructuur betekent en wat nieuwe inwoners voor muziek, eten, kunstvoorwerpen en nieuwe kennis meenemen. Niet angst wordt beloond , maar een open houding en nieuwsgierigheid wel.
Ik wil dat we in 2016 vanuit die kracht blijven strijden voor een betere samenleving.
Een hoopvol 2016 toegewenst in gezondheid en geluk voor jullie persoonlijk.
Jean Eigeman
Voorzitter gewest Gelderland PvdA

Waar ben je naar op zoek?