Gelderland verduurzaamt 5700 sociale huurwoningen!

19 mei 2022

Provincie Gelderland zet 20 miljoen euro in voor de verduurzaming van sociale huurwoningen. Meer dan 150 projecten van woningcorporaties ontvangen een bijdrage voor de isolatie van deze huurwoningen. Voor elke euro van de provincie leggen de woningcorporaties 10 euro bij. Hiermee worden 5.700 sociale huurwoningen minimaal drie energieklassen hoger gebracht.

Gedeputeerde Peter Kerris (Wonen): ‘We willen de verduurzaming van sociale huurwoningen in Gelderland versnellen. Met deze stimuleringsregeling krijgen ook huurders met een kleine beurs een gezonder huis en een lagere energierekening.

“We willen de verduurzaming van sociale huurwoningen in Gelderland versnellen.”

Gelderland energieneutraal

In Gelderland zijn nog veel woningen met een laag energielabel. Deze woningen zijn slecht geïsoleerd waardoor de huurder teveel aardgas verstookt. Met steun van de provincie worden 5.700 sociale huurwoningen minimaal 3 energielabels omhoog gebracht en geschikt gemaakt voor aansluiting op warmtenet of warmtepomp.

Gedeputeerde Jan van de Meer (Energie): ‘Met het verduurzamen van zoveel sociale huurwoningen zetten we een belangrijke stap naar een energieneutrale provincie. In 2030 moeten alle lage energielabels de deur uit zijn in Gelderland.’

Van Apeldoorn tot Nijmegen

De 150 renovatieprojecten zijn verspreid over de provincie. Voorbeelden zijn de renovatie van de Wolfkuil in Nijmegen (130 woningen), De Sikkel en het Hof van Orden in Apeldoorn (221 woningen), de Grote Beer in Ulft (56 woningen), de Julianastraat in Wageningen (75 woningen), de Oranjebuurt in Hoevelaken (77 woningen), De Hovenkamp in Epe (38 woningen), Stadsdennen in Harderwijk (133 woningen), de Ridderstraat in Tiel (50 woningen) en Schipholplein in Arnhem (200 woningen)

Van Woonstede tot Woonwaarts

Meer dan 30 woningcorporaties zijn betrokken bij de verduurzaming van de sociale huurwoningen. Van Woonstede en Portaal tot UWoon, Vivare en Woonwaarts.

Marco de Wilde (Woonstede): ‘Verduurzaming van onze huizen vinden we enorm belangrijk. Het draagt bij aan een lagere energierekening voor onze huurders. Dat kunnen ze in deze dure tijd erg goed gebruiken. Ook ervaren huurders na de verbeteringen meer comfort, omdat we de huizen goed isoleren. We zijn erg blij met de bijdrage van provincie Gelderland die deze dure ingrepen mede mogelijk maakt.’

De woonlasten stijgen niet

In de stimuleringsregeling is als voorwaarde opgenomen dat de woonlasten voor de huurders niet mogen stijgen na de aanpassing van de sociale huurwoningen.