Geiten en gezondheid

30 november 2017

Een staatje donderdagmorgen in Dagblad Trouw waarin is aangegeven waar de meeste mensen aan overlijden. Op 1 staat  vallen: 1 op de 4900 sterft hieraan. Op 2 staat fijnstof. 1 op de 5300 mensen sterft uiteindelijk aan de gevolgen van slechte lucht. De cijfers komen uit de Bosatlas voor veiligheid die net uit is gekomen.

Slechte lucht wordt veroorzaakt door veel verschillende activiteiten. Autorijden, stroom opwekken, veehouderijen, houtkachels, zelfs romantische kaarsjes in huis tijdens deze donkere dagen zorgen voor verslechtering van de luchtkwaliteit in huis. Gezondheid hangt af van veel keuzes die iedereen zelf maakt iedere dag opnieuw. Sporten, gezond eten, de trap nemen in plaats van de lift. Maar juist de lucht die je inademt kan je niet kiezen. Daar moet de overheid zijn best doen om deze zo schoon mogelijk te houden.

Het statistische verband tussen geitenhouderijen en meer kans op longontsteking is heel concreet. Als provincie Gelderland hebben we op 30 augustus de verantwoordelijkheid genomen om dit risico in ieder geval niet groter te maken door uitbreidingen van het aantal geiten stil te zetten en onderzoek naar de oorzaken van dit risico uit te voeren en de maatregelen die geitenhouders kunnen nemen om het risico te kunnen verminderen te zoeken.

Voor de PvdA is er sinds 30 augustus niets veranderd op dit punt. Wel hebben we gepraat met veel geitenhouders, hardwerkende ondernemers die ook het beste voor hebben met hun omgeving. We hebben met omwonenden gesproken die angstig zijn, het effect voelen. De afweging die we moeten maken is lastig. Een groeiende bedrijfstak en de gezondheid van de mensen die daar omheen wonen. Wij kiezen ervoor om de inwoners van Gelderland te beschermen. Zolang oorzaken niet bekend zijn en er geen maatregelen te nemen zijn kunnen wij voorkomen dat de risico’s groter worden.