Geen actie voor geweld tegen vrouwen vanuit de provincie

28 november 2019

In mei dit jaar heeft de PvdA het College van Gedeputeerde Staten opgeroepen om mee te doen aan de actie Orange The World. Met deze internationale actie samen met ministeries, gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties voert UN Women een bruisende campagne dit jaar.

Ook wij willen vanuit de provincie Gelderland de strijd tegen geweld tegen vrouwen steunen, met in ieder geval een oranje uitgelicht Huis der Provincie. Oranje staat zo niet alleen voor voetbal, maar ook voor een statement tegen geweld tegen vrouwen.

Wij zijn dan ook erg verbaasd dat wij niet meedoen dit jaar en vinden dit een gemiste kans. Ons Huis der Provincie is niet oranje uitgelicht in het kader van deze actie. Naar aanleiding hiervan en de beantwoording van gedeputeerde Peter van ’t Hoog (ChristenUnie) op onze eerdere oproep, hebben wij nog enkele vragen:

1. Waarom doen wij niet mee met ‘Orange the World’?
  2. Waarom is het College van mening dat het oranje uitlichten van het Huis der Provincie niet past bij wat wij op het gebied van leefbaarheid en inclusie doen? Op welke wijze past het niet?
  3. Daarnaast is alleen het uitlichten niet voldoende, de actie vraagt dan om meer aandacht, wil het mensen iets zeggen aldus gedeputeerde Van ’t Hoog. Goed dat u er zo over denkt, echter u heeft het wel over een online actie op de socialmediakanalen van de provincie Gelderland. Volgens ons had dat dan goed samen kunnen gaan en ook duidelijkheid kunnen geven. Hoe denkt de gedeputeerde hierover?
  4. Is het College met ons van mening dat wij deze actie wel moeten steunen net als de provincie Overijssel, Gouda, Deventer en veel meer plaatsen en provincies?
  5. Kan de gedeputeerde toezeggen dat volgend jaar op 25 november het Huis der Provincie wel oranje uitgelicht zal worden en de actie van Orange The World meer draagvlak krijgt binnen de provincie?

In de beantwoording gaf gedeputeerde Van ’t Hoog aan dat volgens hem de kleur oranje teveel geassocieerd wordt met voetbal en het koningshuis. Hij vindt aansluiting bij een alternatieve actie een beter idee en geeft aan dat er inderdaad wel aandacht voor Orange The World wordt gevraagd via de socialmediakanalen van de provincie zelf.

De VVD vraagt zich hardop af hoeveel moeite het is om een lamp te plaatsen en de knop in te drukken om het Huis der Provincie oranje uit te lichten. Zij zijn dan ook van mening dat dit gewoon moet gebeuren.

Ook wij vragen om volgend jaar mee te doen met Orange The World. De gedeputeerde zelf wil nog niet spreken over volgende jaar. Wij blijven ons in ieder geval inzetten voor een — zichtbare — campagne om een eind te maken aan geweld tegen vrouwen, óók in Gelderland.

Bekijk hier de inbreng van Marilyn A-Kum tijdens de vergadering van de Provinciale Staten op 27 november 2019:

Waar ben je naar op zoek?