Door op 15 september 2017

Een moeilijke boodschap

Afgelopen woensdag stond op de agenda van de Statencommissie RLW – waaronder ook luchtvaart valt – een debat over luchthaven Teuge. Dat debat is, door een propvolle vergadering, uitgesteld tot woensdag 20 september. Vanaf zes uur praat de commissie dan door.

Daarmee valt dit debat nu op dezelfde dag dat ook in de Tweede Kamer gesproken wordt over de vliegroutes vanuit Luchthaven Lelystad. Het is voor ons onbegrijpelijk dat de commissie afgelopen woensdag geen ruimte gemaakt heeft. PvdA, VVD en SGP stonden alleen in hun verzoek het debat afgelopen woensdag te houden. Alleen op die manier hadden we als Provinciale Staten nog voor het debat in de Kamer een heldere boodschap mee kunnen geven aan Den Haag. Nu is die kans verkeken.

De PvdA worstelt met dit dossier, laten we nu zo eerlijk zijn dat gewoon te zeggen. De afgelopen maanden is er onder leiding van gedeputeerde Josan Meijers onvermoeibaar gevochten voor de belangen van onze provincie. En met resultaat. In de second opinion die de staatssecretaris afgelopen dinsdag naar de Kamer stuurde zitten forse verbeteringen voor Gelderland. De vliegtuigen komen aanzienlijk hoger over en stiltegebieden op de Veluwe worden ontzien. En voor luchthaven Teuge zijn toezeggingen gedaan.

Maar ondertussen blijven de gevolgen voor luchthaven Teuge wrang. De staatssecretaris heeft aangegeven het paracentrum te willen helpen met een verhuizing en Teuge te compenseren voor het verlies. Zodat werkgelegenheid blijft bestaan en Teuge levensvatbaar blijft. Als Provinciale Staten hadden we kunnen uitspreken dat we de regering in Den Haag aan haar beloften gaan houden. De moeilijke boodschap rond Teuge is dat wanneer we nu in boosheid blijven hangen, we geen meter verder komen. Het is nu zaak om elke strohalm te grijpen om Teuge levensvatbaar te houden. Die ruimte is er. Laten we dat gesprek op 20 september voeren. Beter laat dan nooit.

Waar ben je naar op zoek?