21 december 2012

401 jaar handelsbetrekkingen Turkije en Nederland!

Statenlid Piet Wanrooij pleit voor verder versterken van de handelsrelatie met Turkije. De Turken leveren een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse en de Gelderse economie.

Premier Mark Rutte en minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel hebben direct na de installatie van het kabinet een tweedaags bezoek gebracht aan Turkije. In hun kielzog reisde een grote handelsdelegatie mee.

De PvdA Gelderland heeft dit jaar indringend aandacht gevraagd voor de viering van 400 jaar handelsbetrekkingen tussen Nederland en Turkije. Op 26 november jl. organiseerde de Kamer van Koophandel met de Provincie Gelderland een bijeenkomst in het Huis der Provincie. Een mooi initiatief, mede ingegeven door de PvdA. Maar in mijn ogen is de aandacht voor 400 jaar handelsbetrekkingen wat mager. Wellicht moeten we in Gelderland dan nog maar het heugelijke feit vieren van ‘401 jaar handelsbetrekkingen Turkije–Nederland’. Volgend jaar een missie naar Turkije met veel Gelderse inbreng. Vooral de  Agro business is wat mij betreft erg kansrijk. Een hightech sector met veel knowhow. Hier liggen veel kansen voor de ondernemers uit onder meer het Rivierengebied en de Betuwe. Samenwerking met Turkse Agro gebieden als motor voor werkgelegenheid en innovatie.

De PvdA hecht aan de Turkse relatie en eigenlijk kunnen we al niet meer zonder elkaar. Er woont hier een grote groep Gelderlanders van Turkse komaf en zij verdienen meer erkenning. Altijd maar dat gedoe rond de gebrekkige inburgering, terwijl nagenoeg alle Turkse Nederlander actief zijn met werk en belasting betalen. In Nederland zijn maar liefst 18 duizend ondernemers van Turkse afkomst. Zij zorgen voor ruim 50 duizend banen. En banen zijn belangrijk voor de PvdA. Vooral in onze provincie wordt krachtig ingezet op het verwerven van omzet, want dat is werk voor Gelderland! Vandaar onze oproep om meer aandacht te besteden aan onze handels betrekkingen met Turkije. Vergeleken met Nederland kunnen we zeker wat opsteken van Turkije. Het blaakt van zelfvertrouwen en is vol optimisme. Het is één van de snelst groeiende  economieën van de wereld. Het groeicijfer in 2012 komt uit op 10%. Daar lik je toch je vingers bij af als Nederland.

Turkije was verguld met het snelle bezoek van onze minister president. De Turken hebben een groot vertrouwen in Nederland en dat is te zien aan de cijfers: zo investeren we voor 15 miljard euro in Turkije. De handel tussen beide landen bedraagt bijna  6,5 miljard euro. Ruim 1900 Nederlandse bedrijven zijn er actief. En niet te vergeten, trekken we jaarlijks met  1 miljoen Nederlandse toeristen naar dit mooie en veelzijdige land. Kortom de relatie met Turkije is intens en langdurig. De handelsrelaties zijn bloeiend en ook begrijpen onze culturen elkaar goed. Laten we dat indringend vieren en de Turken erkenning bieden voor hun bijdrage aan de Nederlandse – en Gelderse economie. In 2013 maken we er een passend feest van en zetten we ons in voor het verder versterken van de Gelderse handelsrelatie met Turkije. Op naar nog meer omzet in de Agro business en veel meer banen!

Piet Wanrooij, lid statenfractie PvdA Gelderland