Door op 28 september 2017

Naar een gezonde pluimveesector

In de statenvergadering van 28 september werd op verzoek van CU en SGP een debat gehouden over de fipronil-affaire. Heftig wat een grote groep pluimveehouders en hun gezinnen nu door moet maken dankzij de praktijken van een bedrijf met de inmiddels twijfelachtige naam Chickfriend. Een bedrijf dat het illegale middel Fipronil gebruikte om bloedluis te bestrijden. De pluimveesector was nog herstellende van de vogelgriep en kreeg hierdoor weer een flinke klap. Een groot aantal stallen zit nog steeds op slot. Zowel grote als kleine bedrijven zijn hierdoor getroffen en dreigen failliet te gaan. Landelijk worden er al maatregelen genomen om getroffen bedrijven tegemoet te komen middels garantstelling, overbruggingskredieten, een borgstellingsfonds en waar mogelijk uitstel van betalingen. Goed hoe onder andere het Poultry Expertise Centre in Barneveld deze bedrijven nu ondersteund.

Het is belangrijk om te bekijken hoe we de huidige problematiek het beste aan kunnen pakken en in de toekomst kunnen voorkomen. CU en SGP vroegen in het debat om een regierol voor de provincie en het geven van staatssteun. Dat ging ons veel te ver. Primair ligt de verantwoordelijkheid immers bij de sector zelf. Gezien de aard en de omvang van deze problematiek vonden we het echter wel gepast om als provincie toch iets te doen. Daarom ondersteunden we een motie die vraagt om meer onderzoek naar de aanpak van bloedluis en ondersteuning van het Poultry Expertise Centre voor een duurzame en gezonde pluimveesector.