PvdA Rijn en IJssel vraagt aandacht voor kwijtschelding

11 mei 2022

De PvdA-fractie in Waterschap Rijn en IJssel heeft op dinsdag 10 mei aandacht gevraagd voor het kwijtscheldingsbeleid. Vorig jaar waren de kosten voor dit beleid lager dan geraamd. Dat klinkt misschien mooi maar het kan ook zorgelijk zijn.

Is het bijvoorbeeld zeker dat iedereen die kwijtschelding nodig had, deze ook gekregen heeft? “Het is goed om kritisch te blijven kijken of we met de regels die het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT) nu hanteert bereiken wat we willen,” aldus Anna-Lena Penninx.

Het Waterschap Rijn en IJssel had vorig jaar een positief resultaat van €8 miljoen. Tijdens de vergadering op 10 mei heeft de PvdA aangegeven dat dit geld niet enkel en alleen gebruikt moet worden om alleen maar de schulden van het waterschap af te betalen. “Er moet vooral ook geïnvesteerd worden in biodiversiteit en de klimaatopgaven als bijvoorbeeld de aanpak van droogte,” vervolgt Anna-Lena. “Verder moeten de lasten van onze inwoners niet teveel stijgen in deze toch al lastige tijden.”

“De lasten van onze inwoners moeten niet teveel stijgen in deze toch al lastige tijden.”

Tijdens de vergadering werd er ook een besluit genomen over een project langs de Berken, tussen Almen en Lochem. Hier wordt een groot gebied door het waterschap op natuurlijke wijze ingericht met aandacht voor natuurontwikkeling, waterkwaliteit en cultuurhistorie. Daarnaast werd het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) besproken. Dit betreft een samenwerking tussen de 21 waterschappen en Rijkswaterstaat. Doel is de versterking van dijken om overstromingen in de toekomst te voorkomen.

In Waterschap Rijn en IJssel gaat het om zo’n 75 kilometer aan dijken die de komende jaren worden aangepakt. Een flinke opgave om ervoor te zorgen dat we straks in natte tijden droge voeten houden.

Wil je onze fractie in het Waterschap Rijn en IJssel blijven volgen? Dat kan via onze Facebookpagina!