20 december 2013

Van de gedeputeerde: Gelderse waterschappen werken mee aan Omgevingsvisie

Omdat de huidige tijd vraagt om partnerschap, besloot de provincie om de omgevingsvisie dit jaar samen met partners te ontwikkelen. Dit is de visie van de provincie Gelderland op het gebied van de ruimtelijke ordening, waterkwaliteit, veiligheid, bereikbaarheid, economische ontwikkeling, natuur en milieu. De omgevingsvisie vervangt het streekplan en huidige strategische plannen voor water, milieu en mobiliteit.

Voor de omgevingsvisie zijn we met verschillende partijen in gesprek gegaan. Vanwege de goede verstandhouding met de Gelderse waterschappen Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe en Rivierenland, vroegen wij hen om het uitdenken en uitwerken van de Gelderse visie op ‘Water’ voor hun rekening te nemen. Dat betekende dat zij onderzoek deden naar en plannen opstelden voor de onderdelen waar zij als waterschap zelf verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast deden ze dat ook voor de terreinen waar wij als provincie verantwoordelijk voor zijn, zoals grondwater, zwemwater en drinkwater.

Meedenken, luisteren en discussiëren
Natuurlijk betekende deze nieuwe samenwerkingsvorm niet dat de provincie de verantwoordelijkheid uit handen gaf; wij bleven tijdens het gehele traject meewerken en eindverantwoordelijk. Maar de waterschappen zijn belangrijke partners en hebben veel kennis in huis. Daarom wilden we graag dat zij meedachten en schreven zoals zij vonden dat nodig was. Uiteindelijk verwerkten wij hun visie in de omgevingsvisie. Tijdens het hele traject hebben we gepraat, geluisterd, gediscussieerd en vooral veel van elkaar geleerd! Bovendien zijn door de hechte samenwerking de dubbelingen uit ons dagelijkse werk gehaald. Dat betekent meer efficiëntie en kostenbesparing. Dankzij de hechte samenwerking van waterschappen, Vitens en de provincie Gelderland staat er nu waterbeleid in de omgevingsvisie waar wij ons als waterpartners allemaal in herkennen.

Leerzame, nieuwe manier van werken
Voor beide partijen was dit een geheel nieuwe manier van werken. Dat merkte je soms wel. Zo was het voor de waterschappen bijvoorbeeld zoeken naar welke rol zij precies in moesten nemen. Normaal gesproken werken zij erg concreet aan vragen als ‘Hoe beheer je een dijk?’ Nu moesten ze op een veel abstracter niveau te werk gaan. Het onderdeel ‘Water’ binnen de omgevingsvisie is namelijk een heel breed verhaal. Wij als provincie merkten steeds weer hoe belangrijk het is om als eindverantwoordelijke knopen door te hakken. De bestuursstijl van het college van GS is die van luisteren en samenwerken, maar ook heldere besluiten nemen. En helaas kun je daarbij geen plan maken waarmee iedereen honderd procent tevreden is. Maar dankzij deze manier van werken kon iedereen wel kennis nemen van elkaars standpunten en beweegredenen. Daardoor is meer begrip voor elkaar ontstaan.

Voor herhaling vatbaar
Het was interessant om een andere partij de regie te geven, dat biedt toch een ander perspectief. Als wij het onderdeel ‘Water’ zelf hadden bedacht en opgeschreven, was er waarschijnlijk een minder breed draagvlak voor geweest dan nu. Wel zullen wij de volgende keer vooraf beter de verwachtingen bespreken. Zo waren de waterschappen nu teleurgesteld omdat wij de door hen aangeleverde visie niet als een aaneengesloten geheel in de omgevingsvisie opgenomen hebben. We hebben ervoor gekozen het onderwerp ‘Water’ door de hele omgevingsvisie heen terug te laten komen. Juist omdat het voor alle onderdelen van belang is! De waterschappen hadden dat anders verwacht. Maar het traject in z’n geheel heeft geleid tot een nog betere verstandhouding en nog meer vertrouwen in elkaars kennis en kunde. Een betere uitkomst hadden we wat dat betreft niet kunnen wensen. Wij staan nu samen voor de grote uitdaging om ons huidige watersysteem zorgvuldig en stapsgewijs aan te passen aan de eisen van de toekomst.

Josan Meijers, Gedeputeerde

______________________________